یک گل، یک گل بهار شد
1- شناسایی

یک گل، یک گل بهار شد

سرکار خانم مروجی از فعالین حلقه‌ی میانی برای شناسایی افراد جهت فعال‌کردن آنها در مدارس از روش«گلوله‌برفی»، «معتمدین» و «رصد شرکت کنندگان مراکز مذهبی» استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:

باید برای کارگروه‌های متعددی که تشکیل داده بودیم، نیروی انسانی پویا پیدا می‌کردیم. چون خودم مسئولیت یک هیأت را دارم، برخی اوقات افراد را از طریق هیأت‌ها شناسایی می‌کردم. خانم‌های جوانی که وارد هیأت می‌شدند و می‌دیدم ظرفیت دارند و بعضاً علاقه‌مند به کار هم هستند را دعوت به کار می‌کردیم تا کاری را به عهده بگیرند و مستقیماً مسئولیتی داشته باشند.

با توجه به این‌که بنده مسئول واحد خواهران ستاد نماز جمعه  شهرستان هم هستم، از بستر نمازجمعه نیز به منظور شناسایی استفاده می‌کردم. شاید عمده‌ترین مدل که موجب جذب موثرترین‌ها شد، همین طریق باشد.

در فتنه سال ۱۴۰۱، دیدیم واقعاً مدارس‌مان دیگر توان برخورد با این همه شبهه و فجایعی که در حال اتفاق‌افتادن در آموزش و پرورش شهرمان بود را ندارد. هر روزه عده‌ای از دانش‌آموزان دختر از عصر تا آخر شب با تن برهنه و کشف حجاب کرده، کف خیابان بودند و علیه نظام شعار می‌دادند.

۹ سال بود که از آموزش و پرورش بازنشسته شده بودم، متوجه شدم که واقعاً به تنهایی از ما هم کاری برنمی‌آید، شاید هر روز به سه، چهار مدرسه می‌رفتم ولی مثلاً ۵۰ مدرسه داشتیم و نمی‌توانستیم همه را تحت پوشش قرار دهیم. پس معلمان دغدغه‌مند را شناسایی کردیم. آن موقع با توجه به سابقه‌ام در آموزش پرورش و شناخت از مدارس، با ۸ معلم شروع کردم. در پاسخ به شبهات موجود که معلمان دست به گریبانش بودند تقویت‌شان کردم؛ پاسخ‌ها را به آن‌ها دادیم که در مدرسه بتوانند با آرامش بیشتر سر کلاس بروند. 

 ما یک ساعت به مدارس می‌رفتیم ولی آن معلم کلاس فرق می‌کند؛ روزانه چند ساعت با بچه‌ها کار می‌کرد و درگیر بود و می‌توانست مطالب را در اوقات مناسب‎‌تری به گوششان برساند. با ۸ معلم شروع کردیم و الان ۸۰ نفرند، توانستیم کم‌کم آن‌ها را شناسایی کنیم و در این دو سال به ۸۰ نفر رسیدند. 

ما می‌خواستیم از ظرفیت معلم‌ها استفاده کنیم. بنابراین آن مجموعه اصلی و آن چند نفر حلقه سخت من معلم بودند و بخشی از رصد و شناسایی‌ هم با معلمان و مجموعه اولیه بوده‌است. بعد تر هم این وظیفه را چهره‌های جوان‌تری که ۸،۷ سال است از دانشگاه فاصله گرفتند، عهده‌دار شدند. آن‌ها را وادار کردم هم‌دوره‌ای های خود در دانشگاه که از دوستان‌شان بودند و در مجموعه بسیج دانشجویی حضور داشتند را دوباره بیاورند و فعالشان کنند. بدین شکل رصد و شناسایی کردم.

این تجربه متعلق به طرح «یک گل، یک گل بهار شد» با 4 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار عشرت مروجی
خانم عشرت مروجی
8 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
رویش ناگزیر جوانه‌ها رویش ناگزیر جوانه‌ها 4- عملیات
در سال ۱۴۰۱ و در آن فتنه منحوس، دریافتیم که واقعاً مدارس‌مان دیگر امکان برخورد با این همه شبهه و فجایعی که در حال ا...
مدرسه فلسطین مدرسه فلسطین 4- عملیات
برای بسیاری از مردم، مقاومت درست روایت نشده و ما باید روایت صحیح را به مردم برسانیم. فهم دقیق مسئله فلسطین باعث می‌...
لذت اثربخشی لذت اثربخشی 2- اقناع‌سازی
به این نتیجه رسیده‌بودیم که فتنه‌ای که در کشور جریان داشته، هدفش آسیب زدن به دختران ماست و ما باید در این فتنه ی به...
آموزش برای تداوم آموزش برای تداوم 5- توانمندسازی
برای رشد و غنای دانش‌آموزانی که در فتنه ۱۴۰۱ به میدان آمده‌بودند، دو تا رویداد دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار کردم که...
بخاطر دوستی بخاطر دوستی 2- اقناع‌سازی
سال آخری بود که در انجمن اسلامی حضور داشتم که اغتشاشات ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. دیدم حتی آن بچه‌های انقلابی در کلاس‌ها هم...