چای و نهج‌البلاغه
4- عملیات

چای و نهج‌البلاغه

آقای علیزاده از حلقه‌های میانی فعال در حوزه نهج‌البلاغه، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

حدود ده سالی بود که درگیر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی درسطح شهر بودم تا اینکه در سال ۱۳۹۷، سفری به قم داشتم و در آنجا با غرفه «نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی» برخورد کردم. در این غرفه روحانی جوانی با انگیزه و اشتیاق خاصی، درباره ضرورت مطالعه نهج‌البلاغه صحبت می‌کرد؛ درباره اینکه چرا باید نهج‌البلاغه را بخوانیم، چگونه نهج‌البلاغه می‌تواند ما را برای ظهور آماده کند و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما را حل کند. 

تبیین‌های روحانی جوان درباره نهج‌البلاغه، انگیزه‌ای شد تا پس از بازگشت از سفر، فعالیتی در حوزه ‌نهج‌البلاغه انجام دهم. در ابتدا با همراهی چند نفر از روحانیون، افراد و گروه‌هایی که از قبل می‌شناختم، تلاش کردیم در راستای انتشار معارف نهج‌البلاغه، عملیات‌های کوچکی در مناسبت‌های مختلف مثل ایام غدیر انجام دهیم.

برای مثال، در ایام عید غدیر، نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و چند حکمت را به صورت بروشور درآورده و در همه خانه‌های شهر پخش کردیم. برای این کار، شهر را به بیست محله تقسیم کرده و در هر محله با توجه به فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی که قبلا داشتیم، دو نفر از فعالین را شناسایی کرده و با همراهی آنان در شب عید غدیر، این فعالیت را انجام دادیم.

عملیات‌های مناسبتی و کوچک در حوزه نهج‌البلاغه زمینه‌ای فراهم آورد تا حدود چهل نفر از فعالین فرهنگی از مناطق مختلف شهر دور هم جمع شوند. پس از آن تصمیم گرفتیم با همراهی همین جمع، نهج‌البلاغه خوانی را به‌صورت جمعی شروع کنیم. به‌این‌ترتیب شنبه‌ها به مزار شهدای گمنام می‌رفتیم و ترجمه فارسی نهج‌البلاغه را می‌خواندیم.

این جلسات حدود شصت هفته(یک‌ سال) طول کشید و کل نهج‌البلاغه ختم شد. پس از آن با  حجت‌الاسلام دکتر سید عباس حسینی باقرآبادی(امام جمعه شهر)، ارتباط برقرار کردیم؛ ایشان توصیه کردند؛ جلسات نهج‌البلاغه خوانی را به خانه‌های مردم ببرید و تأکید داشتند؛ جلسات را با پذیرایی ساده و زمانبندی دقیق برگزار کنید. ما برای شروع کار، هفت الی هشت قانون بر اساس حکمت‌های نهج‌البلاغه برای جلسات خانگی نوشتیم؛ از جمله اینکه جلسات رأس ساعت شروع شود، پذیرایی ساده(صرفاً چای) باشد، در جلسات ترجمه فارسی نهج‌البلاغه خوانده شود و... . پس از آن نام «چای و نهج‌البلاغه» را برای جلسات انتخاب کردیم، عنوانی ساده و بی‌تکلف تا هر فردی در هر موقعیت اجتماعی و اقتصادی بتواند آن را اجرا کند.

در تیم اولیه‌ای که این فعالیت را شروع کردیم، بیست نفر حضور داشتند. ما قرار گذاشتیم، در همه خانه‌های بافق یک بار جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی را برگزار کنیم و در هیچ خانه‌ای دو بار نرویم. چهار نفرمان نیز خانه‌هایمان را در لیست ذخیره گذاشتیم تا اگر در یک هفته نتوانستیم خانه‌ای را برای میزبانی پیدا کنیم، در خانه خودمان جلسه را برگزار کنیم. 

ما با هدف معرفی جلسات چای و نهج‌البلاغه به مردم، فعالیت‌های مختلفی از جمله؛ برگزاری مسابقه، ماشین‌نویسی در غدیر، جشنواره فیلم‌ کوتاه و... را در سطح شهر انجام می‌دادیم. در حین انجام این فعالیت‌ها، مردم را دعوت می‌کردیم تا در جلسات شرکت کنند و میزبان جلسات در خانه‌های خود شوند.

به ‌این‌ترتیب با همراهی مردم متدین شهر، ۱۶۲ جلسه نهج‌البلاغه خوانی در خانه‌ها، هیئت‌ها، مساجد و.. برگزار شد. جلسات ادامه داشت تا اینکه آقای مهدوی ارفع(مؤسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی)، به شهر ما سفر کردند و تعداد زیادی از دوست‌داران نهج‌البلاغه دور هم جمع شدند. همان‌جا یکی از دوستان پیشنهاد دادند با توجه به ظرفیتی که داریم، ما نباید فقط یک جلسه در شنبه‌ها داشته باشیم بلکه باید این جلسات را گسترش دهیم و علاوه بر آن، جلسات خواهران نیز راه‌اندازی و تقویت شود.

برای گسترش جلسات چای و نهج‌البلاغه، در ابتدا به اعضای تیم اولیه‌ای که جلسات را راه‌اندازی کرده بودیم، گفتیم: به محله خودتان بروید و جلسات را در محلات خود برگزار کنید. علاوه بر آن به دوستان می‌گفتیم: هرکدام از شما باید به یک مسجد یا هیئت در محلات رفت‌وآمد داشته باشید و در هر محله یکی دو نفر از عناصر فعال آن محله را شناسایی و پای کار نهج‌البلاغه بیاورید.

به‌این‌ترتیب جلسات چای و نهج‌البلاغه محلات راه‌اندازی شد و به هجده جلسه رسید. در هر محله حلقه‌های نهج‌البلاغه‌خوانی را به یک نفر از بزرگواران به همراه یک روحانی می‌سپردیم و  با یکی دو نفر از دوستان حلقه‌ها را تا دو، سه ماه اول پیگیری و همراهی می‌کردیم. پس از آن هر محله به‌صورت مستقل کار را ادامه می‌داد و دیگر نیازی به حضور و همراهی ما نداشت.

جلسات چای و نهج‌البلاغه در قسمت خواهران نیز برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد و به همین نحو گسترش یافت و به ۲۶ جلسه در محلات مختلف رسید. هم‌اکنون در همه محلات بافق جلسات چای و نهج‌البلاغه برای خواهران و برادران در خانه‌ها، پایگاه‌های بسیج، مساجد و... برپا می‌شود. 

ما در ابتدا با ۷ الی ۸ نفر از دوستان فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه را شروع کردیم اما اکنون جریانی راه افتاده که حدود ۷۰۰ نفر در محلات مختلف درگیر فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه هستند. هدف ما این است که حداقل ۱۰ درصد از مردم شهر یعنی ۱۲۵۰۰ نفر را پای کار بیاوریم.

این تجربه متعلق به طرح «چای و نهج‌البلاغه» با 10 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار علیزاده
آقای علیزاده
10 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
روضه به روضه، دنبال همراه روضه به روضه، دنبال همراه 1- شناسایی
در جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی محلات، گاهی برای افراد شرکت‌کننده سوالات یا ابهاماتی درباره حکمت‌ها و مطالب خوانده شده پ...
هر مربی، یک نهضت هر مربی، یک نهضت 4- عملیات
کار ما با تدریس تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه برای دانشجویان آغاز شد. با الهام از مطالب روزنامه‌ها و پس از حضور آقای قرا...
تجربه‌نگاری در مسیر تجربه‌نگاری در مسیر 5- توانمندسازی
بزرگوارانی که در جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی ویژه برادران، به‌عنوان استاد حضور پیدا می‌کردند، از اساتید حوزه بودند و آش...
نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی 4- عملیات
در سال ۱۳۹۴، استاد مهدوی ارفع(مؤسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی) مهمان شهر ما بودند. ایشان در جلسه‌ای با حضور فعالی...
تبیین گنجینه نهج‌البلاغه تبیین گنجینه نهج‌البلاغه 2- اقناع‌سازی
ما برای همراه کردن مردم و ترغیب آنان برای خواندن نهج‌البلاغه‌ و فعالیت در این حوزه، از طرح‌های استاد مهدوی ارفع (مؤ...