
تبیین گنجینه نهجالبلاغه
آقای علیزاده از حلقههای میانی فعال در حوزه نهجالبلاغه، در راستای همراه کردن مردم برای فعالیت در حوزه نهجالبلاغه از تکنیک «توجه به آگاهی و تجربه مشترک» و «پیشمتقاعدسازی» استفاده کرده و اینگونه بیان میکنند:
ما برای همراه کردن مردم و ترغیب آنان برای خواندن نهجالبلاغه و فعالیت در این حوزه، از طرحهای استاد مهدوی ارفع (مؤسس نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی) استفاده میکردیم؛ برای مثال یک گروه به اسم «فرهنگسازی با نهجالبلاغه» تشکیل داده بودیم که در هر محله زیر گروه و حلقههای مخصوص به خودش را داشت. در این حلقهها با مردم گفتگو کرده و به آنها میگفتیم: «ما وقتی نهجالبلاغه میخوانیم، صرفا یک کتاب نخواندهایم بلکه قرآن، روضه، سیره امیرالمومنین(ع)، تاریخ، راه و روش زندگی فردی و اجتماعی و تمام مفاهیم والایی که در آن نهفته است را خواندهایم و از آن بهرهمند شدهایم.
علاوه بر آن، برای تبیین بیشتر نهجالبلاغه کاغذی تهیه کرده بودیم که در آن حکمتها نوشته شده بود. ما این کاغذها را به مساجد و روضههای محرم و صفر میبردیم و آنها را در اختیار مردم قرار میدادیم. سپس درباره مفاهیم حکمتها گفتوگو میکردیم؛ برای مثال یکی از صحبتهایی که داشتیم این بود که یکی از حکمتهای نهجالبلاغه برابر با یک دوره مشاوره خانواده است. تبیین مفاهیم نهجالبلاغه باعث ایجاد انگیزه در مردم برای خواندن نهجالبلاغه و فعالیت در این حوزه میشد.
