قرارگاه سیدالشهدا
آقای یارمحمودی از فعالین حلقهی میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
ابتدا به صورت متولیان فرهنگی در محله مشغول به فعالیت بودیم، پس از صحبتهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و دغدغههای ایشان در بحث به میدان آوردن مردم در عرصههای مختلف، تصمیم گرفتیم، ظرفیتهای مردمی و افراد فعال و تاثیرگذار را شناسایی و با همراهی آنان تحول فرهنگی در شهرستان بوجود بیاوریم.
در قدم اول با افرادی که میشناختیم، بهصورت چهره به چهره صحبت کردیم و از آنها خواستیم افراد و ظرفیتهای دیگری که میشناسند به ما معرفی کنند. به این ترتیب حدود ۸۰۰ نفر از نخبهها و فعالین شهرستان را شناسایی و از آنها دعوت کردیم. طی جلساتی در فواصل مختلف اهداف خود را برای آنها شرح دادیم. سپس از بین آنها خواهران و برادرانی که میتوانستند با ما همکاری کنند را انتخاب و قرارگاه مرکزی تحت عنوان قرارگاه سیدالشهدا شکل گرفت. با توجه به ظرفیتهای شهرستان ۲۶ کارگروه تخصصی از جمله کارگروه کودک و نوجوان، فقه و مذاهب، اتباع بیگانه، فضای مجازی و ... تشکیل شد و شروع به فعالیت کردند.
در ادامه شهرستان پاسارگاد را به ۱۲ منطقه تقسیم کرده و از بین افراد فعال و موثر همان منطقه یک نفر را به عنوان رابط انتخاب کردیم و از آنها خواستیم همین الگو را در منطقهی خود پیاده کنند به این صورت که افراد، ظرفیتها و پتانسیل منطقهی خود را شناسایی و بعد شروع به دعوت از آنها در کارگروه منطقهای خودشان کنند.
در مراحل بعد کارگاههای آموزشی در سطح شهرستان برگزار و اساتید تاثیرگذار و توانمند را به کارگروهها، مجموعهها و حلقههای میانی دعوت کردیم تا توانمندسازی صورت گیرد. در گام دوم مسئولین شهرستان را همراه کردیم و مشکلات و موانع در امور مختلف اجتماعی را با ایشان مطرح کردیم، آنها نیز در حد توان درصدد حل آن برمیآمدند.
پس از شناسایی ظرفیتها و افراد در محلههای ۱۲ گانه شهر و تشکیل کارگروههای منطقهای فعالیتهای مختلفی با همکاری و پیشنهاد آنها شروع شد. مثلا یکی از برنامههای تاثیرگذار برگزاری یادواره شهدا در منازلشان بود که از طرحهای پیشنهادی خود مجموعه کارگروههای ما بود و در یکی از مناطق ۱۲ گانه شروع و به تبع آن در مناطق دیگر هم آغاز شد.
برنامه دیگر جلسات خانگی قرآن بود که با توجه به محدود بودن کلاس قرآن در مناطق مختلف در مناطق ۱۲ گانه شروع شد و هماکنون در هر منطقه دو الی سه تا جلسه خانگی قرآن به صورت هفتگی برگزار میشود. به همین ترتیب طرحهای بسیار دیگری مثل ازدواج آسان، صندوق قرض الحسنه، اردوهای خانوادگی و تفریحی، برنامههای کودک و نوجوان و... در حال انجام است.
همچنین حضور در مدارس و گفتگو با دانش آموزان باعث شد به تدریج گروههای ۱۰ نفره در مدارس شکل بگیرد و هر کدام به عنوان سرگروه بروند و حلقههای دیگری تشکیل دهند و برنامههای متفاوتی از جمله اعتکاف دانش آموزی را توسط خود دانشآموزان و حلقهها برای اولین بار در شهرستان شکل دهند. به این ترتیب با شناسایی و فعال کردن ظرفیتهای مردمی، تحول فرهنگی در شهرستان بوجود آمد و کارها و فعالیتهای متعددی انجام شد که برخی مثل شادپیمایی روز عید غدیر بیسابقه بود.