
نهضت نهج البلاغهخوانی
آقای گنجی از فعالین حلقهی میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
نهج البلاغه، به عنوان "برادر قرآن" و میراث ارزشمند امام علی (ع)، نقش کلیدی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته و امروز نیز راهگشای جامعه است. متأسفانه بسیاری از مسلمانان با این کتاب آسمانی غریبهاند. به همین دلیل، نهضت نهج البلاغهخوانی در استان چهارمحال و بختیاری با هدف معرفی و ترویج این کتاب شکل گرفته است. این حرکت با برگزاری جلسات گروهی از خانوادههای کوچک تا جمعهای بزرگ، ترغیب به خواندن ترجمه روان (مانند ترجمه دشتی) و شروع از حکمتهای کوتاه، سعی دارد نهج البلاغه را از غربت خارج کند. همچنین با چاپ و توزیع ارزان قیمت کتاب، زمینه دسترسی آسان را فراهم کرده است.
برای سهولت در فهم، پیشنهاد ما این است مطالعه با حکمتهای کوتاه آغاز شود، سپس نامهها (از آخر به اول) و در نهایت خطبهها خوانده شود. با روزی ۱۰ دقیقه یا هفتهای یک جلسه، میتوان در ۶ ماه کل نهج البلاغه را خواند و ۷۰-۸۰% آن را درک کرد. این نهضت با تربیت مربیان رایگان و برگزاری جلسات در ادارات، مدارس و حتی میان عشایر (مانند برنامه اخیر در چهارمحال و بختیاری) به دنبال عمومیسازی نهج البلاغه است. هدف نهایی، آشنا کردن مردم با سیره امام علی (ع) در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حکومتداری است.
اصطلاح بچه های نهج البلاغه که میگم نه اینکه سنشون کم هست، معمولا از دوران دبیرستان این ها هستن، مقطع دوم دبیرستان یعنی هفده هجده سال تا بیشرشون گفتیم مجموعه ی فرهنگی و کسانی هستن که آدمای موثر فرهنگی و علاقه مند به نهج البلاغه هستن. خود این دوستان ما که جمع شدن دور هم خودشون مقید شدن حتما یکبار کل نهج البلاغه را بخوانند و بعد بیان برن برای ترویج این کار. اینا معمولا آدمای فرهنگی و دغدغه مندی ان که دورهم جمع شدیم گفتیم خب چه بکنیم؟ هفت هشت نفر اول در مرکز استان دورهم جمع شدن، هسته ی اولیه ی اون ستاد را تشکیل دادن بعد واحد خواهران برای خودش تشکیل شد. واحد خواهران ما خودشون الان دارن افراد علاقهمند را شناسایی میکنند.
اصطلاح «بچههای نهجالبلاغه» که به کار میبرم، بهمعنای کمسنبودن آنها نیست. معمولاً این افراد از دوران دبیرستان تا سنین بالاتر، در مجموعههای فرهنگی فعالیت میکنند. این افراد، اشخاص مؤثر در عرصهی فرهنگی و علاقهمند به نهجالبلاغه هستند.
دوستان ما که دور هم جمع شدهاند، خود را متعهد کردهاند که حداقل یکبار متن کامل نهجالبلاغه را مطالعه کنند و سپس به ترویج آن بپردازند. این افراد معمولاً دغدغهمند و فعال در حوزهی فرهنگی هستند. در ابتدا، هفت یا هشت نفر در مرکز استان گرد هم آمدند و هستهی اولیهی این ستاد را تشکیل دادند. سپس واحد خواهران بهصورت مستقل شکل گرفت و اکنون در حال شناسایی افراد علاقهمند جدید هستند.
این ستاد متشکل از ۷ یا ۸ نفر در مرکز استان تشکیل شد و نظم و سازماندهی لازم را برای گردهمایی اعضا و برگزاری جلسات نهجالبلاغهخوانی فراهم کرد. در کنار آن، واحد خواهران نیز شکل گرفت و تعدادی از بانوان به این فعالیت پیوستند و در دورههای تربیت مربی شرکت کردند. هماکنون چندین جلسه نهجالبلاغهخوانی در سراسر استان با حضور و مدیریت خود بانوان در حال برگزاری است. در دوره تربیت مربی که طی ماه مبارک رمضان گذشته برگزار شد، تعداد زیادی از خواهران علاقهمند حضور یافتند و آموزشهای لازم را دریافت کردند.
ما فراخوانی برای جذب مربیان نهجالبلاغهخوانی منتشر کردیم. پس از گردهمایی مربیان، ابتدا اهمیت و ضرورت مطالعه نهجالبلاغه را برای آنان تبیین نمودیم. به هر مربی تأکید کردیم که آغاز این حرکت میبایست از خانواده خودشان باشد. همانگونه که خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمود: «وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِين» (و خویشاوندان نزدیکت را هشدار ده)، ما نیز به مربیان توصیه میکنیم نخستین جلسات را در محیط خانواده و با حضور همسر و فرزندان خود برگزار نمایند.
پس از استقرار این جلسات در خانواده، میتوان دایره فعالیت را به تدریج گسترش داد. به عنوان مثال میتوان همسایگان را دعوت کرد و جلسات ویژه بانوان تشکیل داد. ابتدا با گروههای کوچک ۵ تا ۱۰ نفره و سپس با جمعیت بیشتری (تا ۲۰ نفر) این جلسات را ادامه میدهند. مدت زمان هر جلسه میتواند بین نیم تا یک ساعت در نظر گرفته شود.
جلسات به صورت چرخشی در منازل اعضا برگزار میشود؛ هر هفته یک خانواده میزبان میشود و با پذیرایی ساده (چای و شیرینی)، فضایی صمیمی برای مطالعه جمعی ایجاد میکنند. این روش ساده اما مؤثر، بهگونهای طراحی شده که با خواندن تنها ۱۰ حکمت اول، مخاطب بهصورت طبیعی جذب محتوای کاربردی و دلنشین نهجالبلاغه میشود.
ما در این مسیر متعهدیم که مربیان مجرب را تأمین کنیم، کتابهای نهجالبلاغه مورد نیاز را فراهم نماییم و پشتیبانی لازم برای تداوم این جلسات را انجام دهیم. این حرکت کاملاً مردمی و خودجوش است، چرا که هیچ گونه حقوق یا درآمدی برای فعالان این عرصه وجود ندارد، تمامی فعالیتها توسط مردم علاقهمند و داوطلب پیش برده میشود، هیچ گونه امکانات اداری یا ساختمان رسمی در اختیار نیست،هیچ نهاد یا سازمانی پشتیبانی مالی یا امکاناتی انجام نمیدهد.
