نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی
4- عملیات

نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی

آقای گنجی از حلقه‌های میانی فعال در حوزه نهج‌البلاغه، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

در سال ۱۳۹۴، استاد مهدوی ارفع(مؤسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی) مهمان شهر ما بودند. ایشان در جلسه‌ای با حضور فعالین فرهنگی شهر، برنامه‌هایی که برای ترویج نهج‌البلاغه داشتند را بیان کردند و در ادامه گفتند: یک مسیحی دویست بار نهج‌البلاغه را خوانده است؛ شما به‌عنوان شیعه امیرالمؤمنین چند بار نهج‌البلاغه را خوانده‌اید؟

 تعداد زیادی از ما حتی یک بار هم نهج‌البلاغه را نخوانده بودیم. همین موضوع باعث شد چند نفر از فرهنگیان دور هم جمع شوند و حلقه اولیه، جهت ترویج نهج‌البلاغه‌خوانی تشکیل شود.

به‌این‌ترتیب با همراهی هفت الی هشت نفر از افراد فرهنگی شهر، ستادی تحت عنوان «نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی استان چهارمحال و بختیاری» راه‌اندازی کردیم. هدف ما این بود که جایگاه نهج‌البلاغه را تبیین کنیم و زمینه‌ای فراهم آوریم تا جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی به آسانی برگزار شود و گسترش یابد.

یکی از روش‌هایی که ما برای ترویج نهج‌البلاغه‌خوانی استفاده کردیم، روش تربیت مربی بود. به این صورت که در ابتدا فراخوانی برای جذب مربیان نهج‌البلاغه، منتشر کردیم. پس از گردهمایی مربیان، ضرورت مطالعه نهج‌البلاغه را برای آنان تبیین نمودیم و در مرحله اول حدود چهل مربی را آموزش دادیم. 

پس از آن به هر مربی گفتیم اولین کار شما این است که از خانواده خودتان نهج‌البلاغه‌خوانی را شروع کنید و با همراهی همسر و فرزند یا پدر و مادر خود یک جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی را راه‌اندازی کنید و پس از آن دایره فعالیت خود را گسترش دهید. برای مثال همسایه‌ها، اقوام و... را دعوت کنید تا علاوه بر شرکت در جلسات، خودشان هم حلقه‌های نهج‌البلاغه‌خوانی را راه‌اندازی کنند. پس از آن هر کجا جلسه‌ای تشکیل می‌شد ما برایشان مربی و کتاب نهج‌البلاغه را تامین می‌کردیم تا جلسات را ادامه دهند. به‌این‌ترتیب جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی به‌صورت گروهی در یک خانواده یا به صورت جمعی شامل سی تا پنجاه نفر اعضا تشکیل ‌شد.

در جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی که تشکیل می‌شد، روند مطالعه به این صورت بود که ابتدا حکمت‌های کوتاه، سپس نامه‌ها (از آخر به اول) و در نهایت خطبه‌ها خوانده می‌شد. به‌این‌ترتیب با برگزاری یک جلسه در هفته، طی شش ماه کل نهج‌البلاغه خوانده می‌شد.

 ما برای گسترش جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی در سطح استان نیز از همین روش تربیت مربی استفاده کردیم. در ابتدا فراخوانی تحت عنوان «تربیت مربی نهج‌البلاغه» منتشر کردیم. با انتشار فراخوان حدود دو هزار نفر از کل استان، ثبت‌نام کردند. پس از آن نشست‌های تربیت مربی را در مرکز استان و شش شهرستان از جمله اردل، بن، فارسان، بروجن، سامان، لردگان و... با حضور استاد مهدوی ارفع برگزار کردیم. در این نشست‌ها مجموعا به بیش از هزار نفر آموزش‌های اولیه داده شد.

پس از آموزش، مربی‌های هر شهرستان را در حلقه‌های ده نفره سازماندهی کردیم تا در ابتدا خودشان نهج‌البلاغه‌خوانی را شروع کنند و سپس هرکدام از آنها در خانواده، محله، مسجد و ... یک جلسه نهج‌البلاغه خوانی را با حضور ده تا بیست نفر تشکیل دهند.

ما برای گسترش جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی علاوه بر تربیت مربی تلاش کردیم ظرفیت‌های دیگر را نیز شناسایی و فعال کنیم. برای مثال هم‌اکنون بسیاری از روحانیون پای‌ کار نهج‌البلاغه آمده‌اند. به این صورت که هرکدام از آنها در ماه مبارک رمضان یا ماه محرم که برای تبلیغ به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند، مردم را با نهج‌البلاغه آشنا می‌کنند و نهج‌البلاغه‌خوانی آسان را گسترش می‌دهند. علاوه بر آن ما از مربیان قرآنی نیز می‌خواهیم در کنار آموزش قرآن زمانی را هم به نهج‌البلاغه اختصاص بدهند و در مسیر گسترش آن قدم بردارند.

در سطح استان نیز ابتدا یکی، دو نفر از افراد فرهنگی و علاقه‌مند را در هر شهر شناسایی می‌کنیم، سپس آنها را به مرکز استان دعوت می‌کنیم یا می‌گوییم در شهر خودشان جلسه‌ای برگزار کنند. در آن جلسه، ابتدا جایگاه نهج‌البلاغه، ضرورت نهج‌البلاغه‌خوانی و... را تبیین می کنیم، سپس شیوه اداره جلسات را آموزش می‌دهیم. پس از اینکه جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی در آن شهر تشکیل شد، دو، سه جلسه اول آنها را همراهی می‌کنیم و پس از آن، یک مربی را به آنجا می­‌فرستیم تا کار را ادامه بدهد. در این جلسات، پس از اینکه یک‌بار نهج‌البلاغه خوانده شد، هرکدام از اعضا جلسات مختلفی را تشکیل می‌دهند و این‌گونه جلسات تکثیر می‌شود.

در کنار همه این فعالیت‌ها، خودمان نیز همیشه یک نهج‌البلاغه همراهمان هست و در جلسات یا در مواجهه با اقشار مختلف مردم سعی می‌کنیم نهج‌البلاغه را تبیین و آنها را ترغیب کنیم تا در محل کار خود، ادارات و... جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی را راه‌اندازی کنند. به‌این‌ترتیب ما تلاش کردیم با برگزاری دوره‌های تربیت مربی به صورت رایگان و برگزاری جلسات در ادارات، مدارس و حتی میان عشایر، نهج‌البلاغه‌خوانی را در بین مردم گسترش داده و آنها را با سیره امام علی‌(ع) در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حکومت‌داری آشنا کنیم.

ما معتقدیم کار باید مردمی اما منظم و تشکیلاتی پیش برود. حرکت ما در حوزه گسترش نهج‌البلاغه کاملا مردمی و خودجوش است و تمامی فعالیت‌ها توسط مردم علاقه‌مند و داوطلب پیش می‌رود. هم اکنون بیش از هفتاد الی هشتاد جلسه نهج‌البلاغه‌خوانی در سطح استان در حال برگزاری است و تا پایان سال با سازماندهی مربیان این جلسات با جهشی فوق‌العاده به پانصد الی هزار جلسه در سطح استان خواهد رسید. 

این تجربه متعلق به طرح «نهضت نهج‌البلاغه خوانی» با 4 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار گنجی
آقای گنجی
4 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
مسابقه، آغاز یک مسیر مسابقه، آغاز یک مسیر 1- شناسایی
برگزاری مسابقه در فضای دانش آموزان و بزرگسالان یکی از روش‌هایی بود که ما برای جذب و شناسایی افراد علاقه‌مند به فعال...
تا سربلند شوی نزد مولا تا سربلند شوی نزد مولا 2- اقناع‌سازی
فعالیت‌هایی که ما در جهت گسترش و ترویج نهج‌البلاغه‌خوانی در سطح شهر و استان انجام می‌دهیم، مردمی و خودجوش است. این...
دقایقی با برادر قرآن دقایقی با برادر قرآن 2- اقناع‌سازی
در ماه مبارک رمضان تعداد زیادی جلسات ختم قرآن در شهر تشکیل می‌شود. ما از این فضا برای معرفی جلسات «چای و نهج‌البلاغ...
میزبانی بر مدار حکمت میزبانی بر مدار حکمت 2- اقناع‌سازی
یکی از شروط ما برای برگزاری جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی در خانه‌ها، این بود که پذیرایی باید ساده (صرفاً چای) باشد. اما...
از تیمی کوچک تا شبکه‌ای محلی از تیمی کوچک تا شبکه‌ای محلی 1- شناسایی
ما در ابتدا فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه را با گروهی هفت الی هشت نفره شروع کردیم. پس از آن به واسطه فعالیت‌هایی که در...