تیم استعداد‌محور
3- تیم‌سازی

تیم استعداد‌محور

آقای حیدرپور در رابطه با چگونگی فعالیت خود در شاخه‌ی «تیم‌سازی» این‌گونه بیان می‌کنند:

ما نهج‌البلاغه را از حاشیه به متن زندگی آوردیم. با تربیت نسلی از مربیان خلاق، معارف علوی را به زبان روز ترجمه کردیم. از پرده‌نگارهای دیجیتال تا کارگاه‌های تعاملی، هر ابزاری را به خدمت گرفتیم تا این گنجینه حکمت را در دسترس همگان قرار دهیم.

در مناطق فعالیتی ما نهج‌البلاغه کتابی در قفسه‌ها نیست. امروز در مدارس ما دانش‌آموزان با حکمت‌های علوی بازی می‌کنند، در کسب‌وکارها مدیران با رهنمودهای امیرالمؤمنین تصمیم می‌گیرند و در خانه‌ها خانواده‌ها با معارف این کتاب زندگی می‌سازند. 
 نمونه‌ی خوبی از تیم‌سازی داریم. دوازده تیم متخصص تشکیل دادیم که هر کدام بر اساس علاقه و توانمندی‌های اعضا تقسیم‌بندی شدند. ابتدا یک گروه سیاست‌گذاری مرکزی داشتیم _ هفت تا ده نفر از برجسته‌ترین‌ها که نقشه‌ی راه را طراحی می‌کردند. بعد، بقیه را بر اساس مهارت‌هایشان دسته‌بندی کردیم:  

- یکی گفت: «من داستان‌نویس هستم.» گفتیم: «پس تو مسئول محتوای داستانی باش.» ،یکی دیگر استعدادش در پرده‌نگاری (طراحی پاورپوینت) بود. بعضی‌ها در ساخت کلیپ مهارت داشتند. گروهی هم تخصصشان خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری بود.  

اما این تقسیم‌بندی یک‌شبه اتفاق نیفتاد! شش ماه روی پرورش این تیم‌ها کار کردم. مثلاً هر هفته یک فایل صوتی آموزشی در کانال می‌گذاشتم و شرط دریافت گواهی، انجام تمرین‌ها بود. سیستم امتیازدهی هم گذاشتیم: ساخت کلیپ → ۱۵ امتیاز، طراحی پرده‌نگار → ۱۰ امتیاز، اینفوگرافی → ۷ امتیاز. به مرور، استعدادها خودشان را نشان دادند. حتی تیم‌های تخصصی آموزش مثل «آموزش پرده‌نگاری» و «کلیپ‌سازی» شکل گرفت.  

مثلاً برای موضوع غدیر، چهار فایل آموزشی دادیم و به هر نفر یک بخش محول کردیم. یکی کلیپ ساخت، دیگری پاورپوینت طراحی کرد؛ حالا یکی از بهترین آثار غدیر را داریم که در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود!  

رمز موفقیت ما در دو چیز بود:  
- اول، "شناسایی علاقه" افراد: از خودشان پرسیدیم دوست دارند در چه حوزه‌ای فعالیت کنند.  
- دوم، "تعهد": اگر کسی کاری را قبول می‌کرد، باید تا پایان انجامش می‌داد.  

این تجربه متعلق به طرح «هر مربی، یک نهضت» با 4 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار حیدرپور
آقای حیدرپور
4 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
شکار مربی شکار مربی 1- شناسایی
با تمرکز بر "تربیت مربیان نهج‌البلاغه" و روش‌های نوین آموزشی (مثل طرح سوالات کاربردی، تولید محتوای جذاب و مخاطب‌شنا...
تبیین گنجینه نهج‌البلاغه تبیین گنجینه نهج‌البلاغه 2- اقناع‌سازی
ما برای همراه کردن مردم و ترغیب آنان برای خواندن نهج‌البلاغه‌ و فعالیت در این حوزه، از طرح‌های استاد مهدوی ارفع (مؤ...
تجربه‌نگاری در مسیر تجربه‌نگاری در مسیر 5- توانمندسازی
بزرگوارانی که در جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی ویژه برادران، به‌عنوان استاد حضور پیدا می‌کردند، از اساتید حوزه بودند و آش...
نور نهج‌البلاغه در شهر نور نهج‌البلاغه در شهر 1- شناسایی
ما برای معرفی جلسات «چای و نهج‌البلاغه» به مردم و شناسایی افراد توانمند در جهت گسترش جلسات، فعالیت‌های متفاوتی را د...
یک نفر را بشناس، صد نفر را جذب کن یک نفر را بشناس، صد نفر را جذب کن 1- شناسایی
ما برای ایجاد و گسترش جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی در سطح یک شهر، ابتدا یک یا دو نفر از فعالین فرهنگی یا علاقه‌مندان به...