هر دانشآموز ، یک نهال
آقای غلامی از فعالین حلقهی میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی اقناع از تکنیک «هویتبخشی به افراد» استفاده و بیان میکنند:
زمانی در معابر روستا نهال میکاشتیم. اما دانشآموزان نهالها را میشکستند و یا اگر توسط دامها خورده میشدند، بچهها نسبت به این موضوع بیتفاوت بودند. بهفکر افتادیم تا برای حل این مشکل چارهاندیشی کنیم. باید راهحلی ساده و کمهزینه پیدا میکردیم تا از آن جواب بگیریم. نهایتا به این راهحل رسیدیم که برای هر نهالی که میکاریم، شناسنامهای درست کنیم و هر نهال را به یک دانشآموز بدهیم.
یعنی بگوییم این نهال مال توست و شناسنامه آن را هم به اسم خودت صادر کردهایم. حتی اگر زمانی هم از روستا رفتی، باز هم این نهال متعلق به شماست. با انجام این کار، دانشآموزی که تا پیش از این نهالها را میشکست، حالا نگهبان و نگهدار نهالها شده بود. آن را آبیاری میکرد. به آن سر میزد و مراقبش بود.
از این طرح خیلی خوب جواب گرفتیم و پس از آن، هیچ نهالی کنده و یا شکسته نشد. این هم از همان مواردی بود که بازهم به ما اثبات کرد اگر مردم در کاری مشارکت داده شوند و آن کار را از خودشان ببینند، از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و مشکلی در آن کار پیش نخواهد آمد.