در مسیر نهج‌البلاغه
1- شناسایی

در مسیر نهج‌البلاغه

آقای علیزاده از حلقه‌های میانی فعال در حوزه نهج‌البلاغه، در راستای شناسایی افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نهج‌البلاغه، از روش «عملیات‌های کوچک» استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:

اولین فعالیتی که در حوزه نهج‌البلاغه انجام دادم، این بود که با همراهی چند نفر از روحانیون، افراد و گروه‌هایی که از قبل می‌شناختم، «فرم خوانش ۱۰ دقیقه‌ای نهج‌البلاغه در خانه» که توسط استاد مهدوی ارفع (مؤسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی) و دوستانشان تهیه شده بود را کمی تغییر داده و در مساجد، امام‌زاده‌ها و اماکن مختلف پخش کردیم.

ما این کار را تا ایام عید غدیر ادامه دادیم و بازخورد بسیار خوبی از طرف مردم دریافت کردیم. بسیاری از شرکت‌کنندگان می‌گفتند که برای اولین بار نهج‌البلاغه را مطالعه کرده‌اند و از ما درخواست داشتند، این برنامه‌ها را ادامه دهیم. 

پس از آن در ایام عید غدیر نیز با پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتیم، نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و چند حکمت را به صورت بروشور درآورده و در همه خانه‌های شهر، پخش کنیم. برای این کار، شهر را به بیست محله تقسیم کرده و در هر محله با توجه به فعالیت‌های فرهنگی-اجتماعی که قبلا داشتیم، دو نفر از فعالین را شناسایی کردیم و با همراهی آنان در شب عید غدیر، این فعالیت را انجام دادیم. 

در ادامه شنبه‌های نهج‌البلاغه‌خوانی را راه‌اندازی کردیم. برای مطالعه جمعی نهج‌البلاغه، مزار شهدای گمنام مبارکه را انتخاب کردیم که مکانی عمومی و معنوی بود و برای همه جوانان محلات مختلف، قابل دسترس بود. هر شنبه با گروهی دو تا بیست نفره، بدون تفسیر یا تشریفات خاص تنها به خواندن ترجمه روان آقای دشتی(مترجم نهج‌البلاغه) بسنده می‌کردیم. صمیمیت و سادگی جلسات باعث می‌شد تا افراد بسیاری جذب آن شوند. 

به‌این‌ترتیب، عملیات‌های مناسبتی و کوچک در حوزه نهج‌البلاغه زمینه‌ای فراهم آورد تا ما بتوانیم افراد علاقه‌مند در این حوزه را شناسایی کنیم و در ادامه با فعال کردن آنان در محلات مختلف، جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی را در سطح شهر و محلات گسترش دهیم.

این تجربه متعلق به طرح «چای و نهج‌البلاغه» با 10 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار علیزاده
آقای علیزاده
10 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
تبیین گنجینه نهج‌البلاغه تبیین گنجینه نهج‌البلاغه 2- اقناع‌سازی
ما برای همراه کردن مردم و ترغیب آنان برای خواندن نهج‌البلاغه‌ و فعالیت در این حوزه، از طرح‌های استاد مهدوی ارفع (مؤ...
تیم استعداد‌محور تیم استعداد‌محور 3- تیم‌سازی
ما نهج‌البلاغه را از حاشیه به متن زندگی آوردیم. با تربیت نسلی از مربیان خلاق، معارف علوی را به زبان روز ترجمه کردیم...
روضه به روضه، دنبال همراه روضه به روضه، دنبال همراه 1- شناسایی
در جلسات نهج‌البلاغه‌خوانی محلات، گاهی برای افراد شرکت‌کننده سوالات یا ابهاماتی درباره حکمت‌ها و مطالب خوانده شده پ...
مسابقه، آغاز یک مسیر مسابقه، آغاز یک مسیر 1- شناسایی
برگزاری مسابقه در فضای دانش آموزان و بزرگسالان یکی از روش‌هایی بود که ما برای جذب و شناسایی افراد علاقه‌مند به فعال...
هر مربی، یک نهضت هر مربی، یک نهضت 4- عملیات
کار ما با تدریس تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه برای دانشجویان آغاز شد. با الهام از مطالب روزنامه‌ها و پس از حضور آقای قرا...