دانش‌آموزان کنشگر
4- عملیات

دانش‌آموزان کنشگر

آقای موذنی از فعالین حلقه‌ میانی در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

پس از تولید برنامه‌های تربیتی در ستاد تربیتی غدیر برای اجرای برنامه‌ها به مجموعه‌های تربیتی یا مدارسی با رویکرد تربیتی نیاز داشتیم. آن هم مدارسی که انعطاف داشته باشند و حاضر شوند، برنامه‌های ما را در فضای خود پیاده کنند. نوروز ۱۴۰۱ با خانم دکتر یاوری (رئیس مدارس سمپاد کشور) در اصفهان جلسه گرفتیم. نیت و سوابق ستاد را شرح دادیم. گفتیم برای اینکه تحولی در عرصه تربیت‌ برای دانش‌آموزان نخبه و مستعد ایجاد شود، باید گستره‌ی کارمان ملی باشد نه محدود به مثلا بیست مدرسه‌ای که رویکرد تربیتی دارند.

آنجا به چهارچوب مشخصی برای همکاری و طراحی دست پیدا کردیم. این اتفاق به کنگره قرآنی که سابقه ۲۶ ساله در سمپاد داشت، منجر شد. این کنگره یکی از کارهای نخبگانی و هویت‌های جدی سمپاد در عرصه تربیت است. با موافقت حاصل شده طراحی آن، در اختیار ستاد غدیر قرار گرفت و اجرا و پشتیبانی آن با همکاری سمپاد انجام شد. 

تحولی اساسی در کنگره ایجاد شد. توانستیم به واسطه‌ی طرح، دانش‌آموزانی که در مرحله مدرسه وارد کنگره‌ی قرآنی می‌شدند را به کنشگری در محیط مدرسه برسانیم. جذب قابل توجهی از دانش‌آموزان انجام شد و ده هزار دانش‌آموز سمپادی در طرح شرکت داشتند.‌ هفتاد مدرسه بودند که بیش از سی درصد جمعیت‌شان درگیر طرح شدند.

در مرحله استانی، دانش‌آموزان باید کارهای رسانه‌ای مبتنی بر آیات قرآن تولید می‌کردند. پشتیبانی‌های ما نیز باید طوری انجام می‌شد که به بچه‌ها کمک کند تا بتوانند به آیات مناسب دست پیدا کرده و کارشان را پیش ببرند. در سال‌های گذشته این ارتباط میان آثار و تولیدات، به‌صورت مشخص وجود نداشت. اما طراحی ما باعث شد تا هم این ارتباط برقرار شود، هم مخاطب توسعه پیدا کند و هم کنشگری مخاطب رقم بخورد. همچنین توانست حضور انفرادی دانش‌آموزان را به حضور گروهی ارتقاء دهد. 

این تجربه متعلق به طرح «ستاد تربیتی غدیر» با 12 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار محسن موذنی
آقای محسن موذنی
12 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
انجمن اسلامی؛ شبکه‌ای از یاران قدیم انجمن اسلامی؛ شبکه‌ای از یاران قدیم 1- شناسایی
من دبیر بودم. در کلاس با بچه‌ها دوست می‌شدم و در مورد مسائل متعدد صحبت می‌کردیم. بعد که خوب با هم دوست شدیم به آن‌ه...
توانمندسازی تا خط مقدم فرهنگی توانمندسازی تا خط مقدم فرهنگی 5- توانمندسازی
چون دبیر بودم در کلاس با بچه‌ها ارتباط دوستی خوبی داشتم و از دورهمی‌ها، حلقه‌ها و برنامه‌ها می‌گفتم و عده زیادی جذب...
طرح «ولی نعمتان» طرح «ولی نعمتان» 4- عملیات
توجه به مناطق محروم و محرومیت زدایی تربیتی در این مناطق به منظور تحقق عدالت تربیتی از سال ۱۳۹۹  با اجرای طرح «ولی‌ن...
کارگاهِ مربی‌سازی کارگاهِ مربی‌سازی 5- توانمندسازی
در مجموعه تربیتی‌ ما، کار اصلی تربیت مربی است. هدف ما این است که مربیان توانمند و شایسته‌ای برای آموزش تجارب ارزشمن...
منجم‌های مربی‌یاب منجم‌های مربی‌یاب 1- شناسایی
ایده‌ی ما برای رشد نیرو در مقطع متوسطه اول دوم به یک مدل از کار تربیتی منجر شده است؛ مدل حلقات تربیتی که به فراخور...