جایزه عامل انگیزه
آقای گران از فعالین حلقهی میانی در جهت اقناعسازی دانشآموزان برای حضور در مسجد از تکنیک «تایید و تشویق» استفاده کرده و بیان میکنند:
اردوها ابتدا با تعداد زیاد و فصلی انجام میشد، بعد از مدتی اردوی ۵۰ نفره را تبدیل به اردوی ویژه ده نفره کردیم و نفرات شرکت کننده در این اردوها را براساس امتیازدهی انتخاب مینمودیم. در طول یک فصل، بچهها از فعالیتهای مختلف امتیاز میگرفتند و نفرات برتری که امتیازات بیشتری داشتند را اردو میبردیم.
این باعث میشد که انگیزه خانوادهها نیز بیشتر بشود و بچهها را تشویق به حضور در مسجد کنند. از طرفی، بچهها هم سخت تلاش میکردند که امتیاز بالا بگیرند. کلاسها و برنامههای مسجد امتیاز داشت. نمرات خوب در دروس مدرسه نیز دارای امتیاز بود؛ هر ماه از مدرسه نمرات را میگرفتیم و امتیاز میدادیم. پدر و مادر هم در خانه به عملکرد و اخلاق فرزندان خود امتیاز میدادند.
رقابت برای کسب امتیاز به جایی رسیده بود که پدر یکی از بچهها تماس میگرفت و میگفتند: «فرزندم فردا امتحان دارد؛ اما برای امتحان درس نمیخوانند و میخواهد در کلاس یا برنامه شما شرکت کند تا از بقیه عقب نماند.» از این بابت، بچهها خیلی برای کارهایی که ما در مسجد انجام میدادیم، اهمیت قائل بودند. بهویژه که با برگزاری آزمونهای درسی در مسجد، وارد عرصه علمی-آموزشی هم شده بودیم و تاثیرات این رقابت و تلاش را در درس بچهها هم مشاهده مینمودیم.