جایزه عامل انگیزه
2- اقناع‌سازی

جایزه عامل انگیزه

آقای گران از فعالین حلقه‌ی میانی در جهت اقناع‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در مسجد از تکنیک «تایید و تشویق» استفاده کرده و بیان می‌کنند:

اردوها ابتدا با تعداد زیاد و فصلی انجام می‌شد، بعد از مدتی اردوی ۵۰ نفره را تبدیل به اردوی ویژه ده نفره کردیم و نفرات شرکت کننده در این اردوها را براساس امتیازدهی انتخاب می‌نمودیم. در طول یک فصل، بچه‌ها از فعالیت‌های مختلف امتیاز می‌گرفتند و نفرات برتری  که امتیازات بیشتری داشتند را اردو می‌بردیم.

این باعث می‌شد که انگیزه خانواده‌ها نیز بیشتر بشود و بچه‌ها را تشویق به حضور در مسجد کنند. از طرفی، بچه‌ها هم سخت تلاش می‌کردند که امتیاز بالا بگیرند. کلاس‌ها و برنامه‌های مسجد امتیاز داشت. نمرات خوب در دروس مدرسه نیز دارای امتیاز بود؛ هر ماه از مدرسه نمرات را می‌گرفتیم و امتیاز می‌دادیم. پدر و مادر هم در خانه به عملکرد و اخلاق فرزندان خود امتیاز می‌دادند.

رقابت برای کسب امتیاز به جایی رسیده بود که پدر یکی از بچه‌ها تماس می‌گرفت و می‌گفتند: «فرزندم فردا امتحان دارد؛ اما برای امتحان درس نمی‌خوانند و می‌خواهد در کلاس یا برنامه شما شرکت کند تا از بقیه عقب نماند.» از این بابت، بچه‌ها خیلی برای کارهایی که ما در مسجد انجام می‌دادیم، اهمیت قائل بودند. به‌ویژه که با برگزاری آزمون‌های درسی در مسجد، وارد عرصه علمی-آموزشی هم شده بودیم و تاثیرات این رقابت و تلاش را در درس بچه‌ها هم مشاهده می‌نمودیم.

این تجربه متعلق به طرح «بچه‌های مسجد» با 10 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار ابوالفضل گران
آقای ابوالفضل گران
37 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
کدخدای کوچک کوچه کدخدای کوچک کوچه 2- اقناع‌سازی
ما از همه‌ی محلات مختلف اطلاعات دقیق داشتیم و این اطلاعات را از تیم شناسایی خودمان به‌دست آورده بودیم، تیم دانش‌آمو...
مجموعه تربیتی صراط مجموعه تربیتی صراط 4- عملیات
نقطه آغازین ورود به فعالیت‌های تربیتی، آنجایی است که حس می‌کنید آسیبی وجود دارد و باید برای رفع آن کاری کرد. بعد آن...
مجموعه دخترانه‌ی طهورا مجموعه دخترانه‌ی طهورا 4- عملیات
ما برای گروه دختران بصیرا برنامه‌های متفاوتی مثل اردو، اعتکاف و... برگزار می‌کردیم. در حین برگزاری همین برنامه‌ها ا...
بر فرکانس مخاطب بر فرکانس مخاطب 2- اقناع‌سازی
یکی از کارهای ما احیاء نمازخانه مدرسه بود و هفته‌ای چند جلسه، نماز برگزار می‌کردیم. در مدرسه این‌گونه بود که یک زنگ...
ستاد تربیتی غدیر ستاد تربیتی غدیر 4- عملیات
از نظر ما برای اجرای دقیق و اثرگذار فرایند تربیت به دو بازوی علم و اجرا نیاز داریم. یعنی یک گروه باید بر اساس آموزه...