توانمندسازی مادران
خانم خسروی از فعالین حلقهی میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی «توانمندسازی» اینگونه بیان میکنند:
در زمان تشکیل و تکثیر گروههای نهضت مادری در محلهها مبانی فکریمان را قوی کردیم، یعنی مطالعات جدی روی بحث مواسات و آیات و روایاتش داشتیم و اینکه روی الگوی سوم زن حضرت آقا چه نگاهی دارند و اصلا زن و مادر در جامع چه نقشی باید داشته باشد و رسالت اصلی یک مادر چیست؟
جلسات آموزشی هم برای سرگروههایمان داشتیم؛ بهصورت منظم هر هفته با سرگروههایمان در این سه سال جلسات مجازی داریم. غیر از آن، یک وقتی برایشان یک صوتی بفرستیم، پشتیبانیهایی که در بحثهای گروهی در گروه سرگروهها داریم، جلسات آموزشی که مواسات را شرح بدهیم و الگوی سوم زن را تشریح کنیم، بحث امید و پیشرفت را در بیانات آقا تشریح کنیم، منظومهی پیشرفت، بحث تحول، بحث خود مواسات و بحثهای قرآنی قیام لله و اصل القیام را تشریح کنیم، یا مثلا بحثهای تدبر در قرآنی که اصل حرکت را تشریح میکنند. این توانمندسازی را در رابطه با سرگروهها داشتیم و همین باعث میشد از دل خود آن سرگروهها شروع فعالیتهای دینی میکردند.
علاوه بر آن به خاطر شرایط تهران و بحث اجاره نشینی، بعضی از دوستان اسبابکشی میکردند و میرفتند، این خلأ را احساس میکردند و در محله خودشان این جمع مؤمنانه را ایجاد میکردند و به این نتیجه رسیدیم که باید یک ساختار آموزشی جدی داشته باشیم تا بتوانیم افرادی را که دوست دارند این جمعهای مؤمنانه را تشکیل دهند، راحتتر انجام دهند و شبکهسازی خوب و تشکیلات منسجم و هماهنگی داشته باشیم.
یک مجموعه تحت عنوان مدرسه تعالی رهبری داریم. آن جا مباحث الگوی سوم، حلقه میانی و حرکت عمومی را با کسایی که میخواهند استاد شوند کار میکنیم، صوتهای آقا را میدهیم تا گوش بدهند و مباحثه میکنیم و کتاب میدهیم بخوانند.
بعد از یک مدت آموزش عملیاتهای مشترک تعریف میکردیم، مثل پویش "فرشتههای مسجدی" و میگفتیم با هم برویم و با امام جماعتهای مساجد صحبت کنیم و بگوییم که ما از شما مکان میخواهیم و اهمیت و لزوم حضور مادران در مسجد را هم از باب بحران فرهنگی جامعه و هم از باب بحران جمعیت، برایشان تشریح کنیم و اینکه مسجد دوستدار مادر و کودک شود و برای روز دختر همه با هم یک کار مشترک در محلههای تهران انجام دهیم یا همه با هم در روز غدیر در پارک جشن بگیریم و کاری هماهنگ و منسجم انجام دهیم.
الحمدلله این اتفاق افتاد و بعد از مدتی در محلهها هستهسازیهای خوبی شد. یعنی محله علاوه بر اینکه جمع مادرانی را داشت که دورهمی و جشن و روضه خانگی داشتند، مادرانی را داشتیم که در هر شرایطی هم در فعالیتهای اجتماعیشان و هم در خانهداری به هم کمک میکردند، با این مواجه شدیم که این مادران به صورت خودجوش کارهایی ویژه و تخصصی انجام میدهند.