گل‌های باغ بهشت
4- عملیات

گل‌های باغ بهشت

تجربه‌ی «خانم زهرا مرادیان» از فعالین حلقه‌ی میانی در شهر یاسوج به شرح زیر است:

این کانون پیوستی برای رشد افراد فعال در بیت‌الزهرا(س) محسوب می‌شود که یکی از وظایف آن برنامه‌ریزی برای بچه‌هایی است که همراه مادران‌شان به بیت‌ می‌آیند و ممکن است در جلسه‌ها ایجاد مزاحمت کنند. در هر بیت‌الزهرا(س) یک رابط شناسایی می‌کنیم که کار قصه‌گویی، برگزاری مسابقه، آموزش نقاشی و کاردستی به کودکان را بر عهده دارد. از بانی‌ها هم خواسته شده است تا فضایی غیر از آن اتاق برگزاری جلسه‌ها به کودکان اختصاص دهند، مخاطب ما در کانون، سنین پنچ تا سیزده سال هستند.

جلوگیری از بی‌نظمی، بهانه‌ای بود که ما بتوانیم روی بچه‌ها کار کنیم و به هدف تربیتی مطلوب برسیم. فعالیت‌هایمان هم جنبه معرفتی داشتند. سعی می‌کردیم نقاشی‌های پیام‌دار به بچه‌ها آموزش دهیم یا محتوای داستان‌ها و شعرها را به سمت احترام به والدین، عظمت خدا، مهر و محبت اهل‌بیت، دوستی با امام حسین علیه‌السلام و مسائل این چنینی ببریم.

به عنوان مثال، داستان‌های واهی ازقبیل مردعنکبوتی جذابیتی ایجاد کرده‌اند که همه بچه‌ها دوست دارند مثل مرد عنکبوتی باشند. حالا ما داستان قهرمانی و شجاعت امام حسین علیه‌السلام و عظمتی که دارد را به‌گونه‌ای برای بچه‌ها تعریف می‌کنیم که آن‌ها عاشق امام حسین علیه‌السلام شوند و او را قهرمان خودشان بدانند. ما حتی در مورد نحوه خواب بچه‌ها، نحوه غذا خوردنشان، نحوه مسواک زدنشان‌ با آن‌ها کار می‌کنیم و مثلا حدیثی هم در مورد مسواک به آن‌ها آموزش می‌دهیم. یا احادیثی که در دارالقرآن‌ها به زبان اشاره با کودکان کار می‌شود، حکمت‌هایی از امیرالمومنین علیه‌السلام و... نیز به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. به‌علاوه، به‌صورت هم‌زمان سعی می‌کنیم تا نگاه مادران را نیز به سمت تربیت دینی بکشانیم.

فعالیت کانون گل‌های باغ بهشت بیشتر جنبه هنری دارد و کاری تخصصی است؛ ما می‌خواهیم در قالب هنر مفاهیم دینی را به بچه‌ها انتقال بدهیم؛ بنابراین به قصه‌گو و نقاش خوب نیاز داریم، کسی که در قالب هنر بتواند بچه‌ها را جذب کند.

هم‌اکنون شش نفر در اجرای نمایش فعالیت دارند و سه نفر هم نیروهای اجرایی هستند که این سه نفر باید در کانال‌ها و سایت‌های مختلف به دنبال قصه‌های دینی بگردند، قصه‌هایی که جمع‌آوری می‌نمایند را به دبیرخانه ارائه دهند و تاییدیه‌ بگیرند، نظر طلبه ناظر را جویا شوند، بعد آن‌ها را در گروه‌ها ارسال کنند. مکان فیزیکی کانون هم در خود قرارگاه قرار دارد. 

این تجربه متعلق به طرح «بیت‌الزهرا» با 9 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار زهرا مرادیان
خانم زهرا مرادیان
25 تجربه
خانم مردایان از فعالین حلقه‌ی میانی در شهر یاسوج هستند.
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
اردوهای ده نفره اردوهای ده نفره 2- اقناع‌سازی
اردوها ابتدا با تعداد زیاد و فصلی انجام می‌شد، بعد از مدتی اردوی ۵۰ نفره را تبدیل به اردوی ویژه ده نفره کردیم و نفر...
پیغمبران کوچک پیغمبران کوچک 2- اقناع‌سازی
یکی از موضوعاتی که همواره در ماه مبارک رمضان با آن مواجه هستیم، حرکت‌های فردی در حوزه امر به ‌معروف و نهی از منکر ا...
حضور کودکان مسجد حضور کودکان مسجد 4- عملیات
یکی از پیرمردهای مسجد با حضور کودکان در مسجد به شدت مخالف بود و همیشه نسبت به صدای کودکان اعتراض داشت طرحی که امام...
دختران بصیرا دختران بصیرا 4- عملیات
با جمعی از دوستان دغدغه‌مند در یکی از شهرک‌های پر آسیب که بیشتر آنها مهاجر هستند شروع به فعالیت فرهنگی کردیم. بر حس...
در جست‌وجوی متربی در جست‌وجوی متربی 1- شناسایی
هدف ما در کارگروه تربیت و آموزش، تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی است. نیروی‌های که بتواند در قالب گروه‌های جها...