کتاب و مقاومت
4- عملیات

کتاب و مقاومت

آقای لیریایی از حلقه‌های میانی فعال در حوزه کتاب، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

در دوران نوجوانی با اندیشه زیبای شهید مطهری آشنا شدم و طی شش، هفت سال، حدود هفتاد جلد از کتاب‌های شهید مطهری را مطالعه کردم. پس از آن، در مسجد محله، حلقه‌های کتاب‌خوانی راه‌اندازی کردم تا نوجوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهم. در ابتدا، برنامه به این صورت بود که بیشتر به بازی و فعالیت‌های مورد علاقه نوجوانان می‌پرداختیم و در کنار آن، کتاب هم مطالعه می‌کردیم. بعد از مدتی، بچه‌ها از فضای بازی فاصله گرفتند و بیشتر با کتاب و مطالعه ارتباط برقرار کردند. 

 پس از چند سال فعالیت، دانش‌آموزانی که در حلقه کتابخوانی بودند، دانشجو یا طلبه شدند و به عنوان مربی به مجموعه بازگشتند. از فرصت و ظرفیت ایجاد شده برای گسترش فعالیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برای نوجوانان استفاده کردم. به‌‌این‌ترتیب با همراهی این دوستان، پس از ۳۵ جلسه و ۱۱۰ ساعت گفت‌وگو و مطالعه، طرح جامعی تحت عنوان «کتاب و مقاومت» راه‌اندازی کردیم. در این طرح، برنامه به این صورت بود که نوجوانان علاوه بر کتاب‌خوانی، وارد فضای کنشگری در حوزه کتاب نیز می‌شدند. 

ما در طرح «کتاب و مقاومت»، ابتدا با برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در مدارس، دانش‌آموزان مستعد کنشگری را شناسایی می‌کنیم. در مرحله بعد هشت گروه تعریف شده است که دانش‌آموزان بر حسب علاقه و توانایی خود، وارد یکی از گروه‌ها می‌شوند و فعالیت خود را شروع می‌کنند.

گروه اول «پویش کتابخوانی» است که پنج عضو دارد و دانش‌آموزان مسئولیت برگزاری مسابقات، شناسایی و جذب افراد جدید را بر عهده دارند. گروه بعدی «کتاب‌خوان شو» است که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. در این گروه دانش‌آموزان تلاش می‌کنند نوجوانان و دانش‌آموزانی  که اصلا کتاب نمی‌خوانند و ما به آنها ناکتاب می‌گوییم را به سمت کتاب و کتاب‌خوانی جذب کنند. 

گروه‌ دیگر «میز کتاب» است، در این گروه دانش‌آموزان به‌عنوان «سفیران کتاب» در ایام مختلف سال به مدارس، هیئت‌ها، مساجد و... می‌روند و «میز کتاب» راه‌اندازی می‌کنند تا کتا‌ب‌های خوب را به دست نوجوانان برسانند.

دانش‌آموزان علاوه بر جذب نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی و توزیع و ترویج کتاب خوب، در گروه «کتا‌ب‌‌بازی»، محتوای کتاب‌ها را در قالب بازی و روایت به سایر نوجوانان منتقل می‌کنند، هدف این گروه کتابخوان کردن بچه‌های کتاب‌نخوان است. هم‌چنین در گروه «سیر کتاب» به مطالعه و بررسی کتاب‌‌های مختلف می‌پردازند و پس از آن کتاب‌های خوب را برای حلقه‌های کتاب‌خوانی، میز کتاب و مسابقات معرفی می‌کنند. علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند در گروه «مثبت کتاب» در برنامه‌ای که با حضور نویسنده برگزار می‌شود، به نقد کتاب بپردازند. 

ما برای دانش آموزانی که در حوزه کتاب به کنشگری می‌پردازند، گروهی تحت عنوان «دروازه دانش» تعریف کرده‌ایم و به رشد فردی، تشکیلاتی و توانمندسازی دانش‌آموزان می‌پردازیم. هرکدام از این گروه‌ها یک مسئول دارد و با نقش‌آفرینی نوجوانان فعالیت‌ها انجام می‌شود. 

اکنون پس از چندسال فعالیت، شبکه‌ای فعال از دانش‌آموزان ایجاد شده که در مسیر ترویج کتاب و کتابخوانی در مدارس، مساجد و هیئات در حال فعالیت هستند. هدف نهایی ما این است که این دانش‌آموزان علاوه بر کتاب‌خوانی و کنشگری در این حوزه، نسبت به مسائل انقلاب، جامعه و جهان اسلام آگاه و دغدغه‌مند شوند و در آینده بتوانند مجموعه‌های مختلف را راه‌اندازی کرده و در حوزه مسائل فرهنگی‌ و اجتماعی به فعالیت بپردازند.

این تجربه متعلق به طرح «کتاب و مقاومت» با 5 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار لیریایی
آقای لیریایی
5 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
کتاب، بستر آشنایی کتاب، بستر آشنایی 1- شناسایی
ما برای تکثیر و ترویج مدل قبیله کتاب‌خوان و شناسایی افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌ کتاب‌خوانی هستند به چند...
هیرمان، مغناطیس حاج قاسم هیرمان، مغناطیس حاج قاسم 4- عملیات
از دفتر راه با من تماس گرفتند و گفتند که ما می‌خواهیم خاطرات مردمی از شهادت سردار سلیمانی را گردآوری کنیم و در این...
تعهد با نقش‌آفرینی تعهد با نقش‌آفرینی 2- اقناع‌سازی
ما برای دانش آموزانی که داوطلب فعالیت در حوزه کتاب می‌شدند از همان ابتدا، نقش تعریف می‌کردیم و دانش‌آموزان می‌توانس...
فراتر از آزمون فراتر از آزمون 1- شناسایی
ما در راستای شناسایی و جذب دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کتاب، مسابقات کتابخوانی را در مدارس مختلف برگزار...
بذر کنشگری در باغ کتاب بذر کنشگری در باغ کتاب 5- توانمندسازی
ما برای توانمند شدن دانش‌آموزانی که وارد فعالیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی می‌شوند، برنامه‌های ویژه‌ای داریم. برای م...