هر مربی، یک نهضت
4- عملیات

هر مربی، یک نهضت

آقای حیدرپور از فعالین حلقه‌ی میانی در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

کار ما با تدریس تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه برای دانشجویان آغاز شد. با الهام از مطالب روزنامه‌ها و پس از حضور آقای قرائتی، دوره‌های ماهانه‌ای برای بسیجیان و ادارات برگزار کردیم. طی دو سال ۲۴ محتوای ارزشمند تولید شد که استقبال چشمگیری داشت. این موفقیت موجب شد در سال ۹۳ مجوز "موسسه آموزش نهج‌البلاغه" را از وزارت ارشاد دریافت کنیم. روش موضوعی ما که جایگزین روش‌های سنتی شد، اساس سیستم فعلی ترویج معارف علوی گردید.

پس از اخذ مجوز، کارگاه‌های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه را برای معلمان و فرهنگیان برگزار کردیم. با استفاده از مناسبت‌هایی مثل اعتکاف و ماه رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کردیم. یک نظام آموزشی هفت‌سطحی از مقدماتی تا تخصصی ایجاد نمودیم و حتی برای کودکان محتوای مناسب تولید کردیم. با همکاری بهزیستی، مربیان مهدکودک را آموزش دادیم و نرم‌افزار کودکانه ساختیم. برای تمام مقاطع تحصیلی (اول تا دوازدهم) محتوای آموزشی تولید کردیم. در شرق کشور هزاران فایل موضوعی به صورت کلیپ، پاورپوینت و موشن‌گرافی آماده کرده‌ایم. همچنین پنج سال است برنامه تربیت مربی تخصصی نهج‌البلاغه را در مناسبت‌هایی مانند عید غدیر اجرا می‌کنیم. روش‌های نوین آموزشی جایگزین شیوه‌های سنتی شده‌است.

مربیان را آموزش دادیم که مفاهیم نهج‌البلاغه را عملی و ملموس آموزش دهند. به جای سخنرانی، دانش‌آموزان را درگیر فعالیت‌های عملی مثل تمرین سلام در حیاط مدرسه و خانه میکنند. هر درس به صورت کاربردی طراحی می‌شود تا در زندگی روزمره اجرا شود. هدف ما تبدیل آموزه‌ها به رفتارهای عملی است.

با کشف اثربخشی این روش، به اهمیت "مخاطبشناسی" پی بردیم. برای معلمان "کارگاههای تخصصی" برگزار کردیم و محتوا را متناسب با هر سن (از ۵ سال به بالا) تولید نمودیم. تاکنون "۳۰۰-۴۰۰ مربی" در استان‌هایی مثل بوشهر تربیت کرده‌ایم که با برنامه‌هایی مثل «زنگ نهج‌البلاغه» و «خوانش حکمت‌ها در مراسم صبحگاه»، معارف علوی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کنند. کلید موفقیت ما در سه گام بود:  
۱. شناخت دقیق مخاطب (کودک، نوجوان، بزرگسال)  
۲. تولید محتوای جذاب و متناسب با هر گروه  
۳. طراحی "روش‌های انگیزشی" برای ترغیب به مطالعه نهج‌البلاغه  

ما با تألیف ۵-۶ کتاب در حوزه "حکمرانی علوی" و "سبک سلوک حرفه‌ای"، معارف نهج‌البلاغه را به عرصه‌های مدیریتی و کسب‌وکار گسترش دادیم. در بخش "فقه بازار"، با تولید محتوای کاربردی برای کسبه (مثل داستانک‌های آموزنده از سیره امام علی(ع) در تعامل با بازار)، پنجشنبه‌ها به آموزش مبانی اقتصادی اسلام پرداختیم. امروز با تبدیل این محتوا به کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی ۱۰-۱۴ دقیقه‌ای، پایگاه اصلی خود را به مساجد و سازمان‌ها بردیم:  
- پخش بین دو نماز  
- اجرای منبرهای کوتاه‌مدت (حداکثر ۱۴ دقیقه)  
- آموزش در محیط‌های اداری  

سپس کل نهج‌البلاغه را در قالب سوال آماده کردیم. یعنی دیدیم فایده ندارد بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم در حکمت فلان این گفته شده، باید محتوا را یک جور جدیدی بیان کنم. یعنی در قالب سوال مطرح کنم، چهار هزار سوال را مکتوب کردیم، الان بچه‌ها در آموز‌ش‌ها سوال می‌پرسند. راهش این است که هر کس می‌خواهد مربی من شود دوازده سوال برایش می‌فرستم و مثلا می‌گویم ناتوان‌ترین انسان چه کسی است؟ داخل پرانتز (ح دوازده)، حکمت دوازده است. مراجعه می‌کند، محتوا را با متن تطبیق می‌دهد و در قالب پرده‌نگار محتوای مختص به خود را تولید می‌کند.
امروز این روش به حدی گسترش یافته که به بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌های مذهبی تبدیل شده است. بسیاری از مربیان، اساتید و حتی هیأت‌های مذهبی به شکل فعال از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند، تا جایی که مطالعه و آموزش نهج‌البلاغه به یکی از ارکان ثابت برنامه‌های هیأتی تبدیل شده است. این نشان‌دهنده پذیرش گسترده و اثرگذاری عمیق این روش نوین در ترویج معارف علوی است.

یعنی به عبارتی ما در این سال‌ها با فعالیت گسترده در حوزه ترویج نهج‌البلاغه به نحوی که بتوانیم هر قشر را حتی به اندازه ذره کمی دخیل کنیم توانستیم به این نقطه برسیم که با افتخار بگوییم در بوم ما نهج‌البلاغه خوانی امری عادی و معمول است. که تکیه اصلی ما بر تربیت مربی بوده و هست تا هرکدام خود به عنوان یک موتور پیشران موجب نشستن مفاهیم نهج‌البلاغه بر دل همگان شوند.

ظرفیت تولید محتوای ما چشمگیر است:  
- بیش از ۵۰۰-۶۰۰ پرده‌نگار (اینفوگرافیک)  
- ده‌ها کلیپ و محتوای تصویری  

هدفگذاری ما جامع و همه‌جانبه بوده است:  
با تنوع بخشیدن به شیوه‌های تولید محتوا، تلاش کردیم "هیچکس در حاشیه نماند". این رویکرد چندرسانه‌ای به ما امکان داد پیام خود را به طیف وسیعی از مخاطبان با سلایق مختلف برسانیم و موجب شویم هر کس در حد وسع خود بتواند با نهج‌ابلاغه ارتباط بگیرد و خود را در این حوزه از فعالیت سهیم کند.

ما با کشف "کانال ارتباطی خاص هر فرد"، عرصه را به شکلی هوشمندانه گسترش دادیم. برخی با کلیپ‌ها و پرده‌نگارهای بصری همراه شدند، برخی با منبر و کتاب ارتباط گرفتند، و عدهای دیگر از طریق پادکست، فضای پرسش‌وپاسخ یا حتی بازی جذب شدند. این تنوع رسانه‌ای، تضمین می‌کرد هیچکس در حاشیه نماند و هر فردی راه خود را برای مشارکت بیابد.

ما با استراتژی "تربیت مربی-استاد" و برنامه‌ریزی تقویم‌محور، فضایی پویا ایجاد کردیم. برای هر مناسبت مهم - از غدیر و محرم تا نه دی - محتوای هدفمند تولید کرده‌ایم: پانزده پادکست تخصصی درباره خطبه غدیر، سلسله سخنرانی‌های پانزده‌دقیقه‌ای با موضوع "بازشناسی غدیر"، یا مباحثی مانند "تجلی آموزه‌های علوی در فرهنگ حسینی". این نظام برنامه‌ریزی شده باعث شده هر لحظه از سال، محتوای اصیل و هدفمند ارائه دهیم و هیچ فرصتی را از دست ندهیم. این به همراهان ما این امکان را می‌دهد که راحت در این حوزه فعالیت مداوم داشته باشند.

از حلقه‌های قرآنی مساجد که در کنار آموزش قرآن، معارف ناب نهج‌البلاغه را نیز بیان می‌کنند، تا مدارسی که معلمان در زنگ تفریح و هنگام نوشیدن چای، همکاران را به این مباحث ارزشمند ترغیب می‌نمایند، شاهد استقبال فزاینده‌ای بوده‌ام؛ به‌طوری‌که در ابتدا تنها ۵۰ نفر ثبت‌نام کردند، اما این تعداد در دوره‌های بعدی به ۱۰۰ و سپس ۱۵۰ نفر افزایش یافت و در سفر به بوشهر، با حضور پرشور ۲۵۰ نفر در سالنی بزرگ مواجه شدیم. این روند صعودی، گواه فعالیت روز‌افزون سفیران نهج‌البلاغه‌ای ما است.

این تجربه متعلق به طرح «هر مربی، یک نهضت» با 4 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار حیدرپور
آقای حیدرپور
4 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
فلش کارت نهج‌البلاغه فلش کارت نهج‌البلاغه 4- عملیات
پنج سال پیش، جنبشی مردمی متولد شد که می‌خواست معارف ناب علوی را به زبان روز و ساده به مردم عرضه کند. جمعی از طلاب پ...
هر دوره‌آموزشی، یک پایگاه جدید ترویج هر دوره‌آموزشی، یک پایگاه جدید ترویج 1- شناسایی
در استان چهارمحال و بختیاری، جوانان پرشور و دغدغه‌مندی از سنین دبیرستان تا بزرگسالان، بدون هیچ چشم‌داشتی گرد هم آمد...
یک نفر را بشناس، صد نفر را جذب کن یک نفر را بشناس، صد نفر را جذب کن 1- شناسایی
نهج البلاغه‌خوانی به‌صورت خودجوش و مردمی سازماندهی شده است. هسته اولیه با برنامه‌ریزی منظم، زمینه‌ساز تشکیل جلسات م...
یک صفحه قرآن، یک حکمت از نهج‌البلاغه یک صفحه قرآن، یک حکمت از نهج‌البلاغه 4- عملیات
پنج سال پیش، مجموعه‌ای مردمی متشکل از طلاب، اساتید، نیروهای سپاه و فعالان فرهنگی با هدف ترویج معارف اهل‌بیت(ع) و با...
تا سربلند شوی نزد مولا تا سربلند شوی نزد مولا 2- اقناع‌سازی
جنبش نهج‌البلاغه‌خوانی در استان چهارمحال و بختیاری حرکتی کاملاً مردمی و خودجوش است که از دل جامعه رشد کرده. این حرک...