نوجوان پیشران
4- عملیات

نوجوان پیشران

آقای صادقی از فعالین حلقه‌ی میانی در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

فعالیت در فضای محله و ارتباط با فعالین محلی ما را به این نتیجه رساند که بهترین قشری که می‌تواند در جامعه تاثیرگذار و پیشران حرکت عمومی باشد، نوجوانان هستند. به همین علت از سال ۱۴۰۰ تمرکزمان را بر روی نوجوانان گذاشتیم. در ابتدا برای ورود به فضای نوجوانان و ایجاد ارتباط نزدیک با آنان به مدارسی که در محله به نام مدارس امام رضا(ع) هستند، رفتیم و با هماهنگی مدیران رویداد بازی را در این مدارس راه انداختیم.

هدف ما از برگزاری این رویدادها شناسایی نوجوانان مستعد و انتقال مفاهیم ارزشی به آنها بود. ما در خلال بازی‌ها گفتمان خود را انتقال می‌دادیم و به آنها می‌گفتیم این‌ها همه بازیست و شما باید بیایید و در جامعه نقش‌های جدی داشته باشید.
علاوه بر مدارس در فضای محله نیز به سراغ برنامه‌های ورزشی رفتیم و از این طریق نوجوانان را جذب کرده و دور هم جمع کردیم. پس از آن کم‌کم آنها را وارد فعالیت‌های اجتماعی کردیم. برای مثال در زمان کرونا با همین نوجوانان عملیات‌های اجتماعی مثل خرید مایحتاج کرونایی‌ها را انجام می‌دادیم. این فعالیت‌ها باعث می‌شد نوجوانان کم‌کم نسبت به محله دغدغه‌مند شوند و هویت اجتماعی خود را پیدا کنند.

در ادامه رویداد فرادخت و برپا را برای دختران و پسران راه‌اندازی کردیم و در آنجا خلاصه‌ای از بیانات گام دوم انقلاب و مطالبات حضرت‌ آقا برای ایجاد حرکت عمومی را بیان کردیم و گفتیم هر کدام از شما باید در محله خود قیام کنید، هسته‌سازی کنید، فعال و تاثیرگذار باشید و پای‌کار مسائل محله‌ خود باشید.

این رویدادها و گفتمان سازی‌ها بستری ایجاد کرد که نوجوانان نسبت به محله خود فعال و دغدغه‌مند شوند و در محلات خود فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی موفقی رقم بزنند. هم اکنون بیش از ۱۴۰ نفر از نوجوانان پسر در ۱۷ الی ۱۸ هسته در حال فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در محلات هستند. علاوه بر پسران، نوجوانان دختر نیز در محلات هسته‌های خود را تشکیل داده و در حال فعالیت هستند.

این تجربه متعلق به طرح «پاتوق محله سجاد» با 6 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار حسین صادقی
آقای حسین صادقی
6 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
اعتکاف، واسطه‌ی وصل اعتکاف، واسطه‌ی وصل 1- شناسایی
در مجموعه‌ی دختران بصیرا، برنامه‌های متفاوتی برای نوجوانان تدارک می‌دیدیم. برای مثال دو سال پیش برای اولین بار برنا...
بر فرکانس مخاطب بر فرکانس مخاطب 2- اقناع‌سازی
یکی از کارهای ما احیاء نمازخانه مدرسه بود و هفته‌ای چند جلسه، نماز برگزار می‌کردیم. در مدرسه این‌گونه بود که یک زنگ...
فایده ایجاد کن، نیرو جذب کن فایده ایجاد کن، نیرو جذب کن 1- شناسایی
هسته اولیه مجموعه «دختران بصیرا» توسط یکی از دوستان در سال ۹۵ شکل گرفت؛ به این صورت که در محله خودشان با ۷، ۸ دختر...
صید در مسابقه صید در مسابقه 1- شناسایی
به این نتیجه رسیده بودیم که اگر واقعا می‌خواهیم کار دانش‌آموزی کنیم باید سه بازه زمانی برایش در نظر بگیریم که این م...
ظرفیت نوجوانان ظرفیت نوجوانان 4- عملیات
برای فعال کردن و پای‌کار آوردن نوجوانان در بحث‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، اولین قدم و نشستی که داشتیم با خود نوجوانان...