صدقه جاریه
4- عملیات

صدقه جاریه

آقای مصیبی از فعالین حلقه‌ی میانی در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

ما در محله‌ی خود یک موضوع اجتماعی را تبدیل به فرصت کردیم، در شهر ما افراد بسیاری برای مراسم عزاداری عزیزانی که از دست رفته‌اند،  هزینه‌های سنگین مثل تهیه‌ی غذا،  برگزاری یک هفته مجلس و... را متقبل می‌شوند. ما طرحی را در شورای شهر ارائه کردیم که طبق آن به‌جای مراسم‌های متعدد ختم، یک جلسه ختم گرفته می‌شد و بقیه هزینه‌ی آن صرف مشکلات شهری می‌شد و برای آن بندها و قوانینی را هم قرار داده بودیم که مثلا به مداح بیش از این مقدار هزینه ندهند و دیگر قوانینی را که برای جلوگیری از اسراف قرار دادیم.

برای اعتبار بخشی و عملی شدن این طرح لازم بود که یکی از بزرگان طوایف این طرح را بپذیرد و پیش قدم شود تا دیگران هم به این طرح عمل کنند. در ابتدا ما با یکی از بزرگان طوایف شروع کردیم که عزیزی را از دست داده بود. همراه با شورای شهر برای عرض تسلیت و ارائه‌ی طرح خودمان به منزل ایشان رفتیم و استقبال کردند، فقط دغدغه‌ی مهمانانی را داشتند که از شهرهای دیگر و تهران می‌آمدند و می‌گفتند که برای پذیرایی از این مهمانان استثناء قائل باشید، ما هم قبول کردیم که برای مهمان‌های خارج از شهر پذیرایی شود ولی هزینه‌ی مراسم‌های دیگر خرج امور اجتماعی شهر بشود.

وقتی بزرگ‌ طایفه مهر کرد، ما کار رسانه‌ای انجام‌ دادیم و با اقبال بزرگان طوایف دیگر و افراد سرشناس شهر این طرح نهادینه شد. اولین کاری که از صندوق جمع‌آوری هزینه عزاداری‌ها انجام دادیم، ساخت سرویس‌بهداشتی آرامستان شهر بود و هم‌اکنون در حال ساخت غسال‌خانه هستیم البته با وجود کرونا عملا مراسم‌های عزاداری حذف شد ولی بعد از کرونا هنوز مردم متعهد به تعهد خودشان هستند.

مجری طرح:
تصویر آواتار جواد مصیبی
آقای جواد مصیبی
1 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
جذب در عملیات جذب در عملیات 1- شناسایی
در ابتدا هسته‌ی پنج نفری در هیئت تشکیل شد و هدف ما شناسایی خانواده‌هایی بود که کودکانشان به دلیل مشکلات مالی از ادا...
از پشت میزت بیرون بیا از پشت میزت بیرون بیا 2- اقناع‌سازی
ما برای حل مشکلات محله سعی می‌کردیم نهادهای مربوطه را نیز درگیر کنیم تا آنها نیز پای کار بیایند و قدمی جهت رفاه حال...
انتشار فعالیت، انتقال دغدغه انتشار فعالیت، انتقال دغدغه 2- اقناع‌سازی
ما در محلات مختلف برای دغدغه‌مند کردن و پای‌کار آوردن مردم فعالیت‌های انجام‌ شده را در فضای مجازی منتشر می‌کردیم. ا...
حرمت نان و نمک حرمت نان و نمک 2- اقناع‌سازی
منطقه ما خیلی حساس است و مردم عملکرد ما را با دقت بالایی بررسی می‌کنند؛ اینکه از لحاظ اعتقادی در برخورد با پیروان د...
تو چرا نه؟ تو چرا نه؟ 2- اقناع‌سازی
بعضا با افرادی مرتبط می‌شویم که خود مجموعه‌دار هستند و در عرصه میدان‌داری ید طولایی دارند. وقتی افراد را شناسایی می...