شناسایی فعالان فرهنگی الشتر
1- شناسایی

شناسایی فعالان فرهنگی الشتر

خانم حافظی از فعالین حلقه‌ی میانی برای شناسایی عناصر فعال در شهرستان‌ها از تکنیک حضور در میدان استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:

برای شناسایی افراد فعال در شهرستان الشتر ابتدا لیستی را از سامانه‌ شهید باقری تهیه کردیم، علاوه بر آن قبل از رفتن به شهر معتمدین شهر را شناسایی کردیم و لیست‌هایی هم از این افراد گرفتیم و متوجه شدیم لیستی که افراد معتمد و فعال به ما دادند لیست معتبرتر و واقعی‌تری بود. 

سپس از این افراد برای جلسه دعوت کردیم و یک گعده‌ی مشترک تشکیل دادیم که جلسه‌ خیلی خوبی بود و متوجه شدیم که این مدل برای شناسایی و ارتباط گرفتن با بچه‌ها مدل بهتری است. علاوه بر جلسه صحبت تک به تک هم با افراد داشتیم و لزوم جبهه‌سازی و مطالبات آقا را به بچه‌ها ارائه می‌دادیم و درمورد این‌که مشکلات‌شان در شهر چیست؟ با کدام مجموعه‌ها کار می‌کنند؟ کدام مجموعه در شهرشان سرآمد است؟ در بین عناصر فعال فرهنگی شهر چه فردی را بیشتر قبول دارند؟ این‌که این افراد با چه موسسه‌ای همکاری کردند را با این هدف می‌پرسیدیم که ببینیم این فرد اصلا اهل کار جمعی بوده یا نه و اگر نیست چرا از جمع جدا شده است.

بعد از گعده هم حدود ۵  الی ۱۰ دقیقه صحبت داشتیم که افراد مسائل‌شان را می‌گفتند، سپس فرم‌هایی را می‌دادیم و در این فرم داده‌هایی را گذاشته بودیم که مورد نیاز ما بود. مثلا نوع فعالیت آنها چیست؟ چه نوع کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنند؟ تا هم سبک‌ها به دست‌مان بیاید و هم اینکه در چه منطقه جغرافیایی فعالیت می‌کنند.

شهرستان الشتر آورده خوبی برای ما داشت و متوجه شدیم این مدل، مدل خوبی است. پس از آن تجربه ما به شهرهای دیگری هم رفتیم. خوبی این حضور در شهرها این بود که با مسائل بچه‌های شهرستان‌ها آشنا شدیم. خصوصا این صحبت‌های تک به تک بسیار مؤثر بود. آورده سفرهای ما این بود که با روحیات در شهرهای مختلف آشنا می‌شدیم، که محدودیت‌هایشان این موارد است و فلان قابلیت‌ها را هم دارند.

مثلا پلدختری‌ها این مدلی هستند یا فلان شهرستان فلان ویژگی‌ها را دارد. ما در آن دیدارها فقط به هدف شناسایی عناصر فعال پیش رفتیم و در نتیجه ی آن هم با حدود ۴۰۰ نفر چهره به چهره صحبت داشتیم.

مجری طرح:
تصویر آواتار پروین حافظی
خانم پروین حافظی
9 تجربه
مسول خواهران جبهه فرهنگی و خالق طرح همیار شهید
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
همه‌ی شهر، خانه‌ی حاج قاسم همه‌ی شهر، خانه‌ی حاج قاسم 4- عملیات
در طرح تکریم زائران حاج قاسم تماما از ظرفیت مردمی استفاده شد و مردم کرمان برای اسکان زائران حاج قاسم به خط شدند، ما...
تجهیز به توانایی تجهیز به توانایی 5- توانمندسازی
در طرح همیار شهید ما برای افرادی که داوطلب شده بودند خاطرات شهدا را جمع‌آوری و ثبت کنند کارگاه برگزار می‌کردیم و در...
همیار شهید همیار شهید 4- عملیات
 طرح همیار شهید، تلاش می‌کند نام یک شهید را زنده نگه دارد. در این طرح خاطرات شهدا از نزدیکان و خانواده‌اش به‌وسیله‌...
خاطرات شهدا خاطرات شهدا 4- عملیات
ما تصمیم گرفتیم، خاطرات شهدا را از زبان پدر و مادر آن‌ها بشنویم و ضبط کنیم، چرا که آن‌ها گنجینه‌ای هستند که باید قد...
میدان در اختیار بانک اطلاعاتی میدان در اختیار بانک اطلاعاتی 1- شناسایی
شناسایی کنشگران فرهنگی، اجتماعی در شهرستان‌ها به این شکل بود که ما از لیست‌هایی که در سامانه باقری(سامانه‌ای است که...