
دخترِ نوجوانِ مسلمانِ پیشران
آقای راضی از حلقههای میانی فعال در حوزه نوجوانان در توضیح فعالیتهای خود در شاخه «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
با توجه به اهمیت دوران نوجوانی برای دختران و تاثیری که در آینده آنها دارد و همچنین خلأ موجود در زمینه فعالیتهای فرهنگی برای دختران نوجوان و برنامهریزی که دشمن در این حوزه دارد، ما تصمیم گرفتیم فعالیتهای فرهنگی خود را در حوزه دختران نوجوان متمرکز کنیم. برای شروع کار در این حوزه ابتدا به بررسی مسائل و مشکلات دختران نوجوان پرداختیم تا با تحلیل آن بتوانیم برنامهریزی مناسبی برای تربیت نوجوانان در جهت تبدیل شدن آنها به نوجوان دغدغهمند، کنشگر و پیشران در جامعه انجام دهیم.
پس از مدتی تحقیق در این حوزه، متوجه شدیم عمده مشکلات دختران نوجوان ریشه در هویت آنها دارد. بهاینترتیب تصمیم گرفتیم با برگزاری کلاسها، اردوها و کارگاههای متفاوت بر روی تکتک عناصر هویتی مخاطبمان که دختر نوجوانِ ایرانیِ مسلمان است کار کنیم و به بازیابی هویت آنها بپردازیم. یکی از دورههایی که در راستای بازیابی هویت دختران نوجوان برگزار میکنیم، دوره «عشقولوژی» است که در آن روی هفت عنصر هویتی نوجوانان از جمله؛ دختر بودن، نوجوان بودن، ایرانی بودن، مسلمان بودن، انقلابی بودن، کنشگر بودن و پیشران بودن کار میشود.
علاوه بر کلاسها، برنامههای دیگری مثل اردوی جهادی نیز برگزار میکنیم. در این اردوها با همراهی دختران نوجوان به مناطق محروم میرویم و برنامههایی مثل میوهچینی، دیدار با خانواده محرومین، زیباسازی مدارس و... را اجرا میکنیم. هدف ما از اجرای اردوها این است که نوجوانان مفاهیمی مثل قناعت، ایثار، مسئولیتپذیری و... را به صورت ملموس درک کنند و نسبت به جامعه و مسائل آن دغدغهمند شوند.
پس از طی کردن کارگاههای مختلف و اردوهای جهادی به دختران نوجوان میگوییم؛ حالا خود شما باید در مدرسه، محله و جامعه خود کنشگر شوید و بهعنوان یک دخترِ نوجوانِ مسلمانِ پیشران شروع به فعالیت کنید و دوستان و همکلاسیهایتان را با خود همراه سازید.
البته نکته مهم برای پیشران شدن نوجوانان این است که در کنار تعلیم و تربیت باید فضایی برای تمرین کنشگری و کسب تجربه برای آنان وجود داشته باشد و بستری مهیا شود تا مسائلی که یاد گرفتهاند را پیاده کنند. ما پس از تعلیم و تربیت دختران نوجوان، تصمیم گرفتیم این بستر و فضا را نیز برای آنها فراهم کنیم. یکی از بهترین بسترهایی که دختران نوجوان می توانند در آنجا کسب تجربه کنند و برای کنشگری در فضای جامعه پرورش یابند، هیئت دخترانه است.
به همین منظور «هیئت دخترانه بنتالهدی» را راهاندازی کردیم و در آن صفر تا صد کارها از انتظامات و پذیرایی تا مجریگری مراسم، مداحی در هیئت و حتی گاهی سخنرانی را به دختران نوجوان سپردیم و خودمان در نقش نظارت و راهبری ایستادیم.
بهاینترتیب دختران نوجوان در هیئت هویت یافتند و به تمرین کنشگری پرداختند. علاوه بر آن، آنها در هیئت یکدیگر را پیدا کردند، با هم دوست شدند و برای مسائل و مشکلات فرهنگی در مدرسه و محله خود برنامهریزی کردند و سپس حرکتهای فرهنگی متفاوتی را در محله و مدرسه خود شروع کردند. اینگونه هیئت، نقطه آغاز حرکتهای اجتماعی دختران نوجوان شد و هرکدام از آنها تبدیل به نوجوانان پیشران در مدرسه، محله و جامعه شدند.
