
ستاد تربیتی غدیر
آقای موذنی از فعالین حلقهی میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
از نظر ما برای اجرای دقیق و اثرگذار فرایند تربیت به دو بازوی علم و اجرا نیاز داریم. یعنی یک گروه باید بر اساس آموزههای تربیتی اسلام و نیاز زمان علم تولید کنند و گروه دوم مربیانی هستند که پس از گذراندن دورههای آموزشی و فراگیری این علوم با متربی ارتباط برقرار کرده و عملیات اجرایی را تا رسیدن به تربیت مطلوب دنبال کنند. کار ستاد تربیتی غدیر آموزش مربیان و توانمندسازی آنها و تولید درسنامه برای متربیان است.
در ستاد با سه نفر از بچههایی که در حوزه تربیت فعال بودند شروع کردیم کار ما به این صورت بود که هدف را مشخص میکردیم و پس از به دست آوردن محتوای مناسب، قالبی برای آن طراحی میکردیم تا به یک خروجی سناریودار دانش آموزی و با ماهیت تربیتی برسد.
برای مثال ۵ برش از زندگانی پیامبر اکرم را از کتابهای تاریخی انتخاب و آنها را به یک متن نوجوانانه تبدیل کردیم. قالب انتخاب شده تولید فتوکلیپ توسط دانشآموزان بود، یعنی دانش آموزان باید با کنار هم قرار دادن چند عکس یک فیلم سناریودار تولید میکردند که نریشن روی آن سوار میشد. برای طراحی سناریو نیاز به یک متن تاریخی روان داشتند بنابراین متن تولید شده خودمان در اختیارشان قرار میگرفت.
ما آموزش مربیان برای اجرای برنامهها را هم خودمان انجام میدادیم و در حین آموزشها کسانی که به درد برنامهسازی میخوردند را وارد دوره برنامهسازی میکردیم. همچنین با مدارسی که برنامه در اختیار آنها میگذاشتیم شرط میبستیم که از پیادهسازی برنامهها به ما بازخورد بدهند و در طراحی قسمتی از برنامهها ایفای نقش کنند.
هدف ما این بود که خودمان به یک مرکز تولید برنامه تبدیل بشویم و همچنین مراکز تولیدی مثل خودمان را تکثیر کنیم. به همین منظور دوستانی که از مجموعههای تربیتی سایر استانها برای دریافت برنامه به ستاد میآمدند را آموزش میدادیم. ما به دنبال نیروی برنامهساز بودیم و آنها نیز به دنبال برنامه پس به آنها برنامهسازی یاد میدادیم و از میان نفرات هر مجموعه یکی دو نفری را که بعد از سالها به توان و قدرت تولید برنامه رسیده بودند به کار میگرفتیم و این گونه شبکه نیروهای برنامهساز ما از اصفهان فراتر رفت و توانستیم در تهران کرمان فارس یزد و یکی دو تا از شهرستانهای استان اصفهان نیروی برنامهساز داشته باشیم که کمک و دستیار برنامه سازهای ما شدند.
کار ما تولید و آموزش برنامهسازی است و تلاش کردیم، هرجایی استعدادی وجود دارد، کمک کنیم تا بارور شده، به بلوغ برسد. به فکر کمرنگ شدن بُعد مالیاش هم نبودیم. چون از ابتدا هدفمان مسائل مالی نبود. به این ترتیب هستههای مربی و برنامهساز تربیتی در جای جای کشور از جمله قم و شیراز و کرمان و یزد و تهران تشکیل شد و توانستهاند گامهای موثری در پرورش نسل جوان بردارند.
