جذب ناکتاب‌ها به دنیای کتاب
1- شناسایی

جذب ناکتاب‌ها به دنیای کتاب

آقای لیریایی از حلقه‌های میانی فعال در حوزه کتاب، در راستای شناسایی و جذب دانش‌آموزان به مطالعه و کنشگری در حوزه کتاب از روش «عملیات‌های کوچک» استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:

ما برای کسانی که اصلا مطالعه نمی‌کردند و فرصت شرکت در دوره‌های حضوری هم نداشتند، برنامه داشتیم. برنامه ما به این صورت بود که در گروه «کتاب‌خوان شو»، دوره‌های مجازی برگزار می‌کردیم. در این دوره دانش‌آموزان به‌عنوان پشتیبان به نقش‌آفرینی می‌پرداختند.

ما در ابتدا یک دوره حضوری برای بچه‌ها برگزار می‌کردیم و پس از آن دفترچه‌ای در اختیارشان قرار می‌دادیم تا بر اساس شناختی که از خود دارند، برنامه مطالعه شخصی خود را تنظیم کنند. در این دوره بچه‌ها را ترغیب می‌کردیم که هر چند کم، اما به‌صورت منظم مطالعه کنند و به آنها می‌گفتیم: «زیاد خواندن مهم نیست، فقط منظم بخوانید». این نظم به‌تدریج آنها را به مطالعه عادت می‌داد و مطالعه به بخشی از برنامه روزانه‌شان تبدیل می‌شد.

برای مثال، ما گروهی ده نفره از کتاب‌نخوان‌های درجه یک را دور هم جمع کردیم تا هر هفته‌ یک کتاب بخوانند و روش «کتاب‌خوان شو» را برایشان اجرا کردیم. کار تا جایی پیش رفت که اعضای گروه در مجموع هفته‌ای دو هزار صفحه مطالعه می‌کردند؛ حتی یکی از بچه‌ها در یک هفته به‌تنهایی هفتصد صفحه کتاب خواند.

به این ترتیب، دوره «کتاب‌خوان شو» فرصتی فراهم کرد تا کسانی که اصلا اهل مطالعه نبودند، به خواندن علاقه‌مند شوند؛ علاوه بر آن همین افراد در ادامه جذب گروه‌ها شدند و در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به کنشگری پرداختند.

این تجربه متعلق به طرح «کتاب و مقاومت» با 5 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار لیریایی
آقای لیریایی
5 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
فراتر از آزمون فراتر از آزمون 1- شناسایی
ما در راستای شناسایی و جذب دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه کتاب، مسابقات کتابخوانی را در مدارس مختلف برگزار...
کتاب، بستر آشنایی کتاب، بستر آشنایی 1- شناسایی
ما برای تکثیر و ترویج مدل قبیله کتاب‌خوان و شناسایی افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌ کتاب‌خوانی هستند به چند...
هیرمان، مغناطیس حاج قاسم هیرمان، مغناطیس حاج قاسم 4- عملیات
از دفتر راه با من تماس گرفتند و گفتند که ما می‌خواهیم خاطرات مردمی از شهادت سردار سلیمانی را گردآوری کنیم و در این...
تعهد با نقش‌آفرینی تعهد با نقش‌آفرینی 2- اقناع‌سازی
ما برای دانش آموزانی که داوطلب فعالیت در حوزه کتاب می‌شدند از همان ابتدا، نقش تعریف می‌کردیم و دانش‌آموزان می‌توانس...
بذر کنشگری در باغ کتاب بذر کنشگری در باغ کتاب 5- توانمندسازی
ما برای توانمند شدن دانش‌آموزانی که وارد فعالیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی می‌شوند، برنامه‌های ویژه‌ای داریم. برای م...