
کتاب، بستر آشنایی
آقای دوستدار از فعالین حلقهی میانی برای شناسایی افرادی که علاقهمند به فعالیت در حوزهی کتابخوانی هستند از تکنیک «فضای مجازی» و «چهره به چهره» استفاده کرده و اینگونه بیان میکنند:
ما برای تکثیر و ترویج مدل قبیله کتابخوان و شناسایی افرادی که علاقهمند به فعالیت در حوزهی کتابخوانی هستند به چند شیوه عمل کردیم؛ یکی از روشها تبلیغات بود. وقتی من چند تا از گزارشهای قبیله خودم را استوری میکنم، یکی میپرسد جریان چیست؟ فعالیت را برایش توضیح میدهم و او هم علاقهمند میشود که قبیله تشکیل دهد. همین کار را بقیه قبایل و اعضای آنها هم انجام میدهند.
روش دیگر این است که بهصورت حضوری افراد را جذب کار میکنیم. به عنوان مثال، روزی در محلهای برای خواندن نماز به مسجد رفتم. بعد از نماز، تصمیم گرفتم که به حیاط مسجد بروم و سر و گوشی آب بدهم. دیدم دختر خانمی در حیاط نشسته است و چند تا کودک اطرافش هستند و برایشان مجله میخواند. احوالش را جویا شدم و مدل فعالیت خود را برایش توضیح دادم. استقبال نمود و ایشان الان یکی از فعالان ما در این حوزه است.
یا جایی دیگر، مدیر مدرسهای مدل ما را شنید، والدین را دعوت کرد و از ما خواست مدل را برایشان توضیح دهیم. استقبال کردند و قبیله خود را تشکیل دادند.
