
ستاد مردمی نشر و ترویج معارف فرهنگ علوی
آقای داوودی از فعالین حلقه میانی در توضیح فعالیتهای خود در شاخه «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
ما این کار را حداقل چهار، پنج سال پیش شروع کردیم برای اینکه قدمی برای اهل بیت (ع) برداریم. بر همین اساس با جمعی از دوستان صحبت کردیم؛ جمعی متشکل از شاغلین در سپاه، طلاب محترم، اساتید حوزه و دانشگاه، جوانان، بازنشته ها و به طور کلی از اغشار مختلف. سپس مجموعهای را تحت عنوان "ستاد مردمی نشر و ترویج معارف فرهنگ علوی" تشکیل دادیم که به عنوان اولین فعالیت، کار را با نهجالبلاغه خوانی آغاز کردیم.
ابتدای کار ما در زمان کرونا و به صورت مجازی بود. بعد تر با ورود به فضای حقیقی، کار را از مساجد شروع کردیم. برای این کار ۴ راهبرد و ۴ برنامه در نظر گرفتیم و تقریبا بر اساس همین ۴ راهبرد و برنامه هم ساختار را طراحی کردیم؛ هم روش و هم محتوای مرتبط با فعالیت را.
چهار راهبرد در نظر گرفتیم:
اول اینکه این کار باید "آسان" باشد؛ یعنی به عبارتی برای مردم کار سختی نباشد. راهبرد دوم را "ارزان" بودن درنظر گرفتیم، چون مردم برای کارهای فرهنگی هزینه نمیدهند. همه میدانیم دیگر... هر جا میرویم میپرسند مجانی است؟ سومین مورد "تطبیق با مخاطب" بود با این استدلال که اگر مخاطب جوان است به ذائقه او ارائه شود، نوجوان به یک نحو، دانشآموز و دانشگاهی است، مردم عادی است، خانهدار است، مطالبی که به هر کدام از اینها ارائه میشود، در گام اول همسطح خودش باشد. به عنوان آخرین راهبرد هم "مردمی بودن" کار برای ما پر جلوه بود. یعنی یک حرکت مردمی باشد که خود مردم برای پیشبرد این کار حضور داشته باشند.
برای اینکه فعالیت برای تیم راحتتر باشد، براساس این راهبردها، ۴ طیف برنامه تنظیم کردیم:
گفتیم اولاً مردم باید "ببینند". باید یک مطلب را ببینند. برای دیدن محتوای مد نظرمان، تابلوهایی را در سطوح مختلف طراحی کردیم. برای مساجد، مدارس، مغازهها و مطبها و هر جایی که مردم حضور جمعی دارند. برنامه دوم این است که باید مردم "بشنوند". برای شنیدن هم جزوههایی را بر اساس ویژگی اماکن مختلف طراحی کردیم؛ مثلا در صبحگاه مدرسه خوانده شود و یا در مسجد بین دو نماز میخوانند. نخست یک حکمت ساده از ۴۸۰ حکمت حضرت امیرالمومنین (ع) در نظر گرفته میشود. در برنامه بعدی گفتیم مردم باید "بفهمند". برای دستیابی به این مهم، جزوات و تابلوهایی هوشمند را طراحی کردیم، یعنی ذیل هر پوستری که میبینید QR Code وجود دارد و شخص توسط آن به کانالی وصل میشود که در آن کانال خلاصه شرح آیت الله مکارم در ارتباط با آن حکمت و آن موضوع وجود دارد؛ نه تمام شرح، مثلا دو دقیقه از آن، به قول آقای قرائتی تفسیر دو دقیقهای. برای این شیوه ی کار با روحانیون، بالاخص روحانیون مساجد صحبت کردیم و گفتیم یک جلسه را به این محتوا اختصاص دهند. الان مثلا در استان سمنان، خصوصا شهر سمنان، اکثر مساجدی که جمعیت قابل توجهی دارند جلسات نهجالبلاغه را شروع کردهاند. یک حکمت میخوانند و توضیح میدهند. برنامه بعدی ما "مسابقه" است. برای هر قشری، سوالات مسابقه به فراخور حال آن مخاطب تنظیم و ارائه میشود. این چند برنامه، برنامههایی است که بر اساس آن راهبردها تنظیم شده است.
آسان بودنش هم همینطور است؛ به صورت تابلوهایی است... پوستر چاپ کردیم، داخل قاب قرار میگیرد. ما یک قاب عکس به مدرسه یا مسجد تحویل میدهیم و چهل پوستر از حکمتها پیوست میشود و آنها فقط جایگذاری میکنند؛ در این حد آسان است. برای ارزان بودنش هم الگویی را طراحی کردیم: اولا با چاپخانهها صحبت کردیم که با قیمت مناسب برای ما چاپ کنند. با چاپخانههایی صحبت کردیم که قلبشان مقداری بیشتر با امیرالمومنین (ع) پیوند دارد. به صورت چهل، پنجاه درصد تخفیف با ما کار میکنند. نکته بعدی این بود که مثلا بیست حکمت را به او میدهیم و او فقط پول پوستر بیست حکمت را میدهد، بعدا و برای حکمتهای بعدی به صورت گردشی عمل میکنیم؛ بیست حکمت بعدی از مسجدی دیگر به مسجد آنها انتقال داده میشود و دیگر این مسجد برای بیست تای بعدی پول نمیدهد. فقط یک قاب ثابت دارد که پوستر های داخل آن تغییر میکند. مثال مسجد را میزنم ولی مدارس هم همینطوری است.
حضور ما در جمع ها و توضیح این مزایا موجب میشود که افراد داوطلب شوند و این پوسترها را برای مجموعههای خود تهیه کنند. یک الگوی دیگر نیز طراحی شده که به مثابه همان فعالیت دیگری انجام میشود. گروه پشتیبانی تعریف کردیم و خود بچهها تولیدات را میبرند و به متقاضی تحویل میدهند. ضمن اینکه مرکزی هم داریم که بیایند و خودشان حضورا تحویل بگیرند.
افرادی را به عنوان پشتیبانی معرفی کردیم و شماره تلفنشان به صورت عمومی منتشر کردیم. متقاضی زنگ میزند... هر کسی، هر فردی، هر مدرسه و مسجدی تماس بگیرد، بندگان خدا میروند تحویلش میدهند و برمیگردند. وقتی میگوییم به دنبال آسان بودن و ارزان بودنی هستیم، صرفا یک شعار نیست بلکه بر اساس طراحیهای اجرایی عملیاتیاش کردهایم. در مورد تطبیق با مخاطب هم همینطور، مثلا نوع تابلو، نوع سخنرانی و مطلب برای دانشآموزان ابتدایی کلا طبق نیاز این سن است. به صورت تصویری و نقاشی و حالت شعرگونه و اینگونه مواردی به یک دانشآموز ارائه میشود.
