یادداشت روش شناسایی «فراخوان» | مدرسه حرکت

روش شناسایی «فراخوان»

گاهی به واسطه اقتضائاتی نظیر زیاد بودن افراد دغدغه‌مند در یک موضوع مشترک، احساس نارضایتی جمع زیادی نسبت به یک وضعیت خاص، تمایل عده‌ای ناظر به فعالیت در یک موضوع خاص، تمایل جمعی از افراد به حضور در یک سری جمع‌های خاص که از کم و کیف آنها اطلاع دقیقی ندارند و نمی‌دانند چگونه ارتباط بگیرند و... موجب می‌شود که با جمع زیادی از افراد روبه‌رو باشیم. در چنین مواقعی و برای این دسته از افراد، روش فراخوان، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان از آن بهره برد. در واقع، فراخوان به عمل به معنی دعوت از مردم جهت کنشگری و به میدان آمدن و یا استفاده از محتوا به منظور دستیابی به هدفی معین است (Dawkins, 2023).  

نکته مهم آن است که شناساگر در این روش، به دنبال یک قشر خاص نیست و صرفا برای او، علاقمندی به یک موضوع، اهمیت دارد. به عنوان مثال در ایام فراگیری ویروس کرونا، برخی فعالین فرهنگی و اجتماعی که به دنبال راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک، شید، گان و ...، جمع‌آوری و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، ضدعفونی کردن معابر، کمک در مراکز درمانی و ... بودند، به واسطه استفاده از روش فراخوان، توانستند تعداد افراد زیادی را به صورت داوطلبانه به خدمت بگیرند و علاوه بر پیشبرد امور خود در آن مقطع زمانی، با حجم زیادی از افراد آشنا شوند و در حین فعالیت، آشنایی عمیق‌تری با این افراد پیدا کنند و در نهایت پس از فروکش کردن فراگیری کرونا، آن دسته از افرادی که متناسب با معیارهای آنها برای انجام سایر فعالیت‌ها بود را نیز گلچین نمودند. در حقیقت این دسته از افراد، از روش فراخوان برای پیشبرد اقدامات خود در ایام فراگیری ویروس کرونا بهره گرفتند و سپس آنها را به میدان افاده آوردند.

نکته: در روش فراخوان، لزوما یک جامعه هدف معین و اختصاصی نخواهیم داشت؛ بلکه حول یک محور یک موضوع و یا یک حوزه موضوعی مشخص شکل می‌گیرد تا به این واسطه، به مخاطبین مورد نظر خود دست یابد. 

در حقیقت به واسطه همین فراخوان دادن و بیان کردن عمومی نیازها، راه‌اندازی کانال‌های ارتباطی برای مشارکت افراد و... راهبرد مناسبی برای شناسایی افرادی که می‌خواهند یک فعالیت را پیش ببرند اما تا به الان جمعی که بتوانند با آن همراهی کنند را پیدا نکرده‌اند، می‌باشد.

محاسن و مزیت‌ها
از جمله محاسن و مزیت‌های این روش عبارت است از:

۱. سرعت بالا در جذب مخاطب
۲. مناسب برای جذب تعداد کنشگر بالا
۳. مناسب برای جذب کنشگر عمومی

معایب و آسیب‌ها
دارای معایب و آسیب‌هایی چون:

۱. عدم شناخت کافی نسبت به کنشگران
۳. ریزش بالای کنشگران در هنگام عملیات