
هدف از «اقناعسازی»
هدف از اقناع۱. اعتماددر اقناع، به دنبال همراهسازی مخاطبین با خود در پذیرش یک امر و یا به میدان آمدن جهت انجام یک اقدام و عمل هستیم. به همین جهت میتوان گفت اول...

تعریف «اقناعسازی»
در فرهنگ فارسی، اقناع را به معنای قانع ساختن، خشنود گردانیدن و راضی کردن ذکر کردهاند (معین، ۱۳۹۱). در فرهنگ معین نیز به معنای قانع کردن و خشنود ساختن تعبیر شده...

اقناعسازی تکنیک «استفاده از افراد سرشناس و پیشرو در امر اقناع»
در کنار تمامی تکنیکهای ذکر شده، یکی از تکنیکها آن است که در فرایند اقناع، از افراد سرشناس و مورد توجه و رجوع نیز استفاده شود. در حقیقت شما باید به گونهای طرا...

اقناعسازی تکنیک «ایجاد عملیاتهای آزمایشی و نمونه اولیه»
یکی دیگر از تکنیکهایی که میتوان در مواجهه با مخاطب و به هنگام مقاومت ایشان در فرایند اقناع از آن بهره گرفت، آن است که یک نمونه اولیه و آزمایشی در موضوع یا عمل...

اقناعسازی تکنیک «استفاده از مثالها و تجارب عملیاتی در موضوع»
گاهی در مواجهه با مخاطب، شاهد عدم همراهی او به واسطه غیر ممکن بودن و یا سخت بودن تحقق آن موضوع هستیم. در حقیقت مخاطب، معتقد است که چنین اقدامی که ناظر به آن در...

اقناعسازی تکنیک «تایید و تشویق مخاطب»
در گفتوگو و برای اقناع و همراهسازی مخاطب، خوب است که با استفاده از تقویتکنندههای کلامی مانند تصدیق، تایید، تحسین و حمایت، فرد را تشویق نماییم. استفاده از کل...

اقناعسازی تکنیک «پیشمتقاعدسازی»
همیشه باید قبل از تغییر مسیر افراد، فضای ذهنی آنان را تغییر دهیم. این کار مستلزم این است که قبل از ارائه نظر یا پیشنهاد خود، ابتدا ذهن مخاطب را از طریق تکنیکها...

اقناعسازی تکنیک «طرح سوالات هدفمند مبتنی بر یک سناریو»
راهبرد دیگری که میتوان اتخاذ نمود، طراحی یک سناریو برای مواجهه با مخاطب است. در این سناریو، ابتدا هدفی را که مورد توافق مخاطب و یا مخاطبین هست را مطرح خواهیم س...

اقناعسازی تکنیک «مزو»
مزو (Meso) در لغت به معنای «میانی» است. در اینجا منظور آن است که به هنگام مواجهه با مخاطب و تلاش در راستای اقناع وی، نباید به یک گزینه اکتفا کرد؛ بلکه به صورت ه...

اقناعسازی تکنیک «گریز از دام تقابل»
با وجود تمامی تکنیکهای ذکر شده، ممکن است فضای گفتگو به سمتی پیش برود که تقابل میان شما و مخاطب مورد نظر ایجاد شود. بدون شک یکی از مهمترین ترفندها در رابطه دو...

اقناعسازی تکنیک «کمک در شناخت عرصه»
یکی از تکنیکهای مؤثر در فرایند اقناع، ترسیم صحنه و شناساندن آن است. یکی از راهها برای اقناع مخاطب با هدف همراهی و به میدان آمدن وی، کمک به او در شناخت دشمن و...

اقناعسازی تکنیک «همراه شدن با روایت مخاطب»
هنگامی که هدف ما اقناع مخاطب است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدف او در وهله اول، متقاعد شدن و تسلیم شدن نیست و در بسیاری از مواقع، با گارد بسته با ما...

اقناعسازی تکنیک «اصل تضاد»
ذهن انسان عادت به مقایسه کردن دارد. اگر یک ایده یا پیشنهاد را به مخاطب ارائه کنیم، مجالی برای مقایسه به او نمیدهیم و ممکن است علیرغم ارائه یک ایده یا پیشنهاد ف...

اقناعسازی تکنیک «اختلال»
یکی دیگر از تکنیکهای اقناع مخاطب، استفاده از اختلال است. گاهی همزمان با این که ما مشغول بیان ایده یا استدلال خود هستیم، طرف مقابل نیز در ذهن خود مشغول بررسی د...

اقناعسازی تکنیک «پُل طلایی»
یکی از راهکارهای مؤثر در اقناع، خصوصا هنگامی که قصد داریم مخاطب، خلاف نظرات قبلی خود، عمل نماید، استفاده از تکنیک پُل طلایی است. استفاده از این تکنیک به این شکل...

اقناعسازی تکنیک «زیگارنیک»
بلوما زیگارنیک، درمانگر و روانشناس روس، پس از تحقیقات فراوان، نظریهای را مطرح ساخت که خاطرنشان میکرد: ذهن انسان، افکار، ایدهها و کارهای نیمهتمام را خیلی ب...

استفاده از تکنیک «تعلیق»
اگر طرف مقابل به موضوع یا ایده ارائه شده از سوی ما آگاهی کافی نداشته باشد و ذهنیت محکم و قطعی ندارد و همچنین هنوز دیدگاهش به طور کامل شکل نگرفته، بهتر است از ت...

اقناعسازی تکنیک «یک اعتراف کوچک»
بدون شک هر طرح، ایده و اقدامی، دارای نواقص و معایبی است. این که چگونه این نقاط ضعف را مدیریت کنیم تا در متقاعدسازی مخاطب با مشکل مواجه نشویم، خود، تکنیکی است که...

اقناعسازی تکنیک «هویتبخشی به افراد»
از دیگر تکنیکهای مهم در متقاعدسازی مخاطب، هویتبخشی به افراد است. انسانها همواره نیاز به هویت و نقش اجتماعی دارند که بخش اعظمی از این موضوع با عضویت در گروهه...

اقناعسازی تکنیک «توافق اجتماعی»
تجربه نشان داده است که افراد، عموما عملکرد عدهی زیادی از مردم را درست میشمارند. به عبارتی دیگر زیر سوال بردن رفتار عدهای بسیار زیاد از افراد، اقدام بسیار دشو...

اقناعسازی تکنیک «مدیریت حواس و احساسات مخاطب»
حدود چهار قرن پیش از میلاد مسیح، ارسطو از واژه احساس به عنوان یکی از مهمترین ابعاد وجود و همچنین مهمترین کانال نفوذ در انسان نام برد. با گذشت قرنها هنوز هیچ...

اقناعسازی تکنیک «توجه به آگاهی و تجربه مشترک»
لازم است قبل از ارتباط جدی و هدفمند با مخاطب خود، شناخت دقیقی از او داشته باشیم. اما در کنار توجه به نیازها و انگیزههای مخاطب، پیدا کردن اشتراکات بخصوص تجربه و...

روش شناسایی «رصد در فضای مجازی»
امروزه یکی از بسترهای اصلی کنشگری و حضور فعال افراد، فضای مجازی است. عموم جامعه بخش جدی از زمان خود را در فضای مجازی میگذارنند و غالبا بیپرواتر از فضای مجازی...

روش شناسایی «برگزاری دوره آموزشی»
پیش از این رویدادهای مختلف نظیر سخنرانی و ... را گفتیم. اما رویدادها و دورههای آموزشی را به واسطه خاص بودن بودن آنها و ظرفیت بسیاری که دارند، به صورت مجزا مورد...

روش شناسایی «ارائه خدمات»
ارائه خدمات مورد نیاز جامعه هدف، همواره یکی از روشهای مؤثر در جلب توجه و اعتماد آنها است. لذا در امر شناسایی نیز میتوان از بستر ارائه خدمات بهره گرفت و با ارا...

روش شناسایی «چهره به چهره»
روزانه شما با تعداد افراد متعددی مواجهه خواهید داشت و بخشی از آنها را افرادی تشکیل میدهند که شما نسبت به آنها شناسایی پیشینی نداشتهاید. در اینجا اگر شما اشراف...

روش شناسایی «بانک اطلاعاتی»
پیش از شروع هر اقدامی، بهترین کار آن است تا به بررسی اقدامات صورت گرفته در گذشته بپردازیم. گاهی در محیطی که ما به دنبال فعالیت در آن هستیم، افرادی اقدام به عملی...

رویداد «(همایش، سخنرانی و...)»
یکی از روشهای بسیار کلیدی و مناسب برای شناسایی کنشگران مورد نظر، طراحی رویدادهایی است که براساس نیاز مخاطبین و در یک سری موضوعات خاص و فراگیر باشد و در میان هم...

روش شناسایی «رصد شرکتکنندگان مراسم و مراکز مذهبی»
رصد یا مشاهده به معنای کسب فعال اطلاعات از یک منبع اولیه است (Surr & et al, 2023). یکی از این منابع اولیه، مراکز مذهبی و مراسمهایی است که برگزار میگردد. بسیار...

روش شناسایی «معتمدین»
گاهی شناساگر با محیط هدف خود، آشنایی بسیار اندکی دارد و به واسطه اقتضائات گوناگونی نظیر تفاوت فرهنگی، کمبود زمان و... این امکان وجود ندارد که از حضور میدانی است...