یادداشت هدف از «اقناع‌سازی» | مدرسه حرکت

هدف از «اقناع‌سازی»

هدف از اقناع
۱. اعتماد
در اقناع، به دنبال همراه‌سازی مخاطبین با خود در پذیرش یک امر و یا به میدان آمدن جهت انجام یک اقدام و عمل هستیم. به همین جهت می‌توان گفت اولین هدف اقناع، اعتمادسازی است (Huma,2023). درحقیقت، اعتمادسازی و ایجاد مقبولیت نسبت به یک فرد و جریان یا همراهی و ترغیب به مشارکت در حل مسائل، به مثابه زیرساختی برای انگیزه و حرکت است. نکته مهم آن است که اقناع صادقانه و مبتنی بر واقعیات، مهم‌ترین رکن در کار سالم فرهنگی است.

۲. مشروعیت‌سازی
در حوزه‌ی مطالعات جامعه‌شناختی، که علمی توصيفی، تبيينی و تجويزی است و به حقانيت يا عدم حقانيت، کاری ندارد، «مشروعيت» ناظر به چگونگی جامعه‌پذير کردن مردم و توجيه آنها ناظر به سیاست‌های کلی حاکمیت و حکومت و به تبع آن اطاعت و تبعيت از حکومت است. به همين سبب، در اين حوزه می‌کوشند به پرسش‌هايی از اين قبيل پاسخ دهند که چگونه بايد مردم را تابع حکومت کرد؟ رهبران و نظام‌های سياسی با چه راهکارهايی مردم را تابع حکومت می‌سازند؟ به عبارتی دیگر مشروعیت از منظر جامعه‌شناسی به معنای مطابقت یک ایده با معرفت عمومی مردم و همراهی آن با خواست عمومی مردم است. لذا یکی از اهداف اقناع، همراه‌سازی و ایجاد مشروعیت برای اقدامات حاکمیت است.

۳. کاهش احتمال تنش در ایده یا در فریند اجرا
یکی از نکاتی که همواره در طراحی و خلق ایده‌ها یا در طول فرایند اجرای ایده‌ها می‌تواند راهگشا باشد، همراهی سایرین است. در حقیقت اگر شما به دنبال طراحی یک ایده عملیاتی و یا اجرای ایده مورد نظر خود هستید، باید افرادی که در طول این فرایند با شما همکاری دارند و یا حتی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند را با خود همراه سازید و این همراه‌سازی، جز از طریق اقناع، صورت نمی‌گیرد. در حقیقت اقناع به هموار شدن مسیر برای تحقق ایده، کمک خواهد کرد.

۴. تأمین منابع برای اجرای ایده
بدون شک برای اجرای هر طرح و ایده‌ای، نیازمند تأمین منابع مورد نیاز آن از جمله منابع مالی، منابع انسانی و منابع لجستیکی هستیم. به هنگام تأمین این منابع نیز، نیازمند اقناع هستیم. آیا تا به حال برای جذب منابع مالی و حمایت‌های سازمان‌ها، زمان زیادی را صرف گفتگو با  افراد خیّر، ذی‌نفوذ یا ادارات فرهنگی یا مسئولین انجام داده‌اید؟ بدون شک طی این فرایند نیازمند اقناع مخاطبین شما است.