یادداشت روش شناسایی «بانک اطلاعاتی» | مدرسه حرکت

روش شناسایی «بانک اطلاعاتی»

پیش از شروع هر اقدامی، بهترین کار آن است تا به بررسی اقدامات صورت گرفته در گذشته بپردازیم. گاهی در محیطی که ما به دنبال فعالیت در آن هستیم، افرادی اقدام به عملیات و یا شناسایی کرده و اطلاعات خوبی را گردآوری نموده‌اند. این مسئله ناظر به شناساگرانی که ذیل یک مجموعه یا مؤسسه در حال فعالیت هستند، بیشتر صادق است و امکان مراجعه به یافته‌های چند نسل قبل مؤسسه نیز وجود دارد. در چنین مواقعی، یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از بانک‌های اطلاعاتی مخاطبین است. 

نکته: این بانک اطلاعات، لزوما یک فایل اکسل حاوی تمامی اطلاعات مخاطبین نیست؛ بلکه می‌تواند شماره‌های ثبت شده در تلفن همراه یک فعال فرهنگی با سابقه در منطقه مورد نظر نیز باشد. لذا پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی، با پرس‌و‌جویی اولیه، اطلاعات و یافته‌های پیشین را به دست آورده و مورد بررسی قرار دهید.

محاسن و مزیت‌ها

۱. سرعت بالای این روش
۲. دسترسی به حجم بالایی از افراد
۳. کم هزینه بودن این روش

معایب و آسیب‌ها

۱. نیازمند صرف وقت جهت وضعیت‌سنجی اولیه و پالایش لیست ارائه شده
۲. وجود تعداد زیادی از افراد و شماره تلفن‌هایی که ارتباطی به حوزه شما ندارند
۳. اعتمادسازی سخت برای فعالیت به واسطه عدم شناخت شناساگر توسط مخاطب (برای حل مسئله، پیشنهاد می‌شود تا ابتدا مجموعه معرفی‌کننده را به فرد مورد نظر گفته و با صبر و حوصله، فعالیت و هدفی را که دنبال می‌کنید را ارائه دهید تا اقناع بهتری برای مخاطب روی دهد).