اقناعسازی تکنیک «همراه شدن با روایت مخاطب»
هنگامی که هدف ما اقناع مخاطب است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که هدف او در وهله اول، متقاعد شدن و تسلیم شدن نیست و در بسیاری از مواقع، با گارد بسته با ما روبهرو شده و به مخالفت میپردازد.
نکته: لذا یکی از راههای مؤثر در اقناع مخاطب، آن است که از ابتدا، روایت و طرح خودمان را مطرح نکنیم. بلکه بهتر است ابتدا روایت و ایده مخاطب را بشنویم و در ادامه سعی کنیم میان ایده او و طرح ذهنی و ایده خودمان، نسبت برقرار کرده و در نهایت او را به ایده مدنظر خودمان برسانیم.
برای استفاده از این تکنیک، بسیار مهم است که مهارت گوش دادن را در خود تقویت نماییم. یک شنونده خوب، بدون پیشفرض است، سخنان هر شخص حتی اگر اشتباه باشد را به طور کامل رد نمیکند، به گوش دادن تظاهر نمیکند و واقعا گوش فرا میدهد، بر محتوای کلام تمرکز میکند نه بر ادبیات مذاکره، در جزئیات غرق نمیشود، سخنان مخاطب را تخفیف نمیدهد و کمارزش نمیکند و از بخشهای مهم گفتگو عبور نمیکند، کلام مخاطب را قطع نمیکند، سعی میکند سرحال و با نشاط باشد، به موضوعات بیرونی و حاشیهای اشتیاق نشان نمیدهد.