یادداشت اقناع‌سازی تکنیک «توافق اجتماعی» | مدرسه حرکت

اقناع‌سازی تکنیک «توافق اجتماعی»

تجربه نشان داده است که افراد، عموما عملکرد عده‌ی زیادی از مردم را درست می‌شمارند. به عبارتی دیگر زیر سوال بردن رفتار عده‌ای بسیار زیاد از افراد، اقدام بسیار دشواری است. درحقیقت یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که «وقتی بقیه یک چیز را تأیید می‌کنند، یعنی آن چیز خوب است». این اصل به صورت فراگیر در اغلب سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی، قابل مشاهده است و بخشی را به نظرات کاربران اختصاص داده‌اند. در فعالیت‌ها و ایده‌های فرهنگی - اجتماعی، می‌توان از این تکنیک، به گونه‌ای دیگر بهره گرفت.

نکته: به عنوان مثال یک طرح برای حوزه عفاف و حجاب، نگاشته می‌شود و در گام بعدی، به سراغ متخصصین و کارشناسان حوزه عفاف و حجاب خواهیم رفت و از آنها تأییدیه‌ای ناظر به این طرح و ایده عملیاتی، خواهیم گرفت. لذا هنگامی که با مخاطبین خود مواجه شویم و مطرح کنیم که به عنوان مثال بیش از ۲۰ کارشناس حوزه حجاب که اسامی آنها نیز ذکر گردیده است، این طرح را تأیید کرده‌اند؛ طبیعتا با همراهی و پذیرش بیشتری مواجه خواهیم شد و مخالفت کمتری را خواهیم داشت.