
اقناعسازی تکنیک «پیشمتقاعدسازی»
همیشه باید قبل از تغییر مسیر افراد، فضای ذهنی آنان را تغییر دهیم. این کار مستلزم این است که قبل از ارائه نظر یا پیشنهاد خود، ابتدا ذهن مخاطب را از طریق تکنیکهای مختلف، آماده شنیدن و پذیرش آن کنیم.
زمانی در اقناع دیگران شکست میخوریم که بدون ایجاد پیشزمینههای لازم و به صورت مستقیم و بیدرنگ، نظر و پیشنهاد خود را مطرح کنیم. در این صورت احتمال متقاعد کردن طرف مقابل بسیار اندک خواهد بود. لذا پیشنهاد میشود با استفاده از نماهنگها، مرور متن سخنرانی افراد برجستهای چون امامین انقلاب اسلامی، نمایش بخشی از مستندهای مرتبط در موضوع و... ذهن مخاطب را با خود همراه سازیم.
نکته: باید توجه داشت که هر چند استفاده از این تکنیک، پیش از شروع گفتوگو و فرایند اقناع، بسیار کارآمد است و ناظر به آن میباشد، اما در اثنای گفتگو با مخاطب نیز به فراخور وضعیت او، میتوان از موارد فوق، استفاده کرد و بهره لازم را برد.