
اقناعسازی تکنیک «یک اعتراف کوچک»
بدون شک هر طرح، ایده و اقدامی، دارای نواقص و معایبی است. این که چگونه این نقاط ضعف را مدیریت کنیم تا در متقاعدسازی مخاطب با مشکل مواجه نشویم، خود، تکنیکی است که باید آن را آموخت. در وهله اول ما باید بر نقاط ضعف خود، آگاه باشیم؛ در عین حال باید بر آنها مسلط باشیم و در نهایت باید اجازه بهرهبرداری از این موضوع را به مخاطب خود ندهیم.
اگر ما خودمان، نقاط ضعف را برشماریم و آن را اعلام کنیم، دارای چند مزیت است:
۱. نشانه صداقت و یکرنگی با مخاطب است.
۲. از سوی مخاطب به رخ کشیده نخواهد شد و روی آن مانور نخواهد داد.
۳. از واکنشهای احساسی و ایجاد ضعف بیشتر جلوگیری میکند.
۴. به مخاطب این موضوع را القا میکند که ما خودمان نقاط ضعف را شناختهایم و به آن فکر کردهایم و در پی حل آن هستیم.
۵. و ...
به صورت کلی این اقدام سبب خواهد شد میزان اعتماد او به ما افزایش یافته و بسیار راحتتر سخنان ما را بپذیرد؛ زیرا به این باور خواهد رسید که ما قصد پنهان ساختن چیزی از او را نداریم.
نکته: باید توجه داشته باشیم که نقص یا ایرادی را که قصد بازگو کردن آن را داریم، نباید خیلی بزرگ و اساسی باشد؛ چرا که ممکن است این تکنیک، نتیجه عکس داده و اعتماد طرف مقابل را نسبت به ما سلب نماید.