
اقناعسازی تکنیک «زیگارنیک»
بلوما زیگارنیک، درمانگر و روانشناس روس، پس از تحقیقات فراوان، نظریهای را مطرح ساخت که خاطرنشان میکرد: ذهن انسان، افکار، ایدهها و کارهای نیمهتمام را خیلی بیشتر از افکار و کارهای کامل و به سرانجام رسیده در خود حفظ میکند.
برای استفاده از این تکنیک در اقناع مخاطب، لازم است که تمام مطالب را به طور کامل بازگو نکنیم و ذهن مخاطب را درگیر آن نگهداریم و از طریق تحریک حس کنجکاوی مخاطب، این تکنیک را به کار بگیریم.
نکته: به عنوان مثال بگوییم این طرح و ایده، مزایای شگفتانگیزی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد. توجه داشته باشید که نباید بلافاصله پاسخ کنجکاوی طرف مقابل را بدهیم و میبایست او را تشنهی اطلاعاتی که قرار است در طول جلسه به او ارائه دهیم، نگه داریم.