
روش شناسایی «معتمدین»
گاهی شناساگر با محیط هدف خود، آشنایی بسیار اندکی دارد و به واسطه اقتضائات گوناگونی نظیر تفاوت فرهنگی، کمبود زمان و... این امکان وجود ندارد که از حضور میدانی استفاده نماید. به همین دلیل شناساگر به سراغ افرادی از محیط هدف خواهد رفت که در آن محیط به واسطه رفتوآمدهای فراوان، جایگاه ویژه خودشان و...، افراد محوری و ایفاکننده نقش فعالی هستند. در اینجا کافی است تا شناساگر به سراغ آنها رفته و با جلب اعتماد آنها، سعی در شناسایی افراد و گروههای مورد نظر داشته باشد.
این افراد محوری در محیط هدف، میتوانند ریشسفید محله، امام جماعت مسجد، صاحب بقالی و نانوایی محله و... باشند. پیدا کردن معتمدین محیط هدف، همانند یافتن یک بانک اطلاعاتی است و کمک قابل توجهی را به شناساگر در شناسایی جامعه هدف خود خواهد داشت. البته این روش ناظر به بانوان، به واسطهی ارائهی توصیفات دقیقتر و جزئیتر، کارایی بیشتر و بهتری را خواهد داشت.
نکته: اگر به دنبال همکاری حداکثری و ثمربخش این افراد محوری هستیم، جلب اعتماد این معتمدین یا داشتن آشنایی قبلی با آنان، بسیار مهم میباشد.
محاسن و مزیتها
۱. افزایش دقت در شناسایی جامعه هدف مورد نظر
۲. پایین بودن هزینهها به نسب سایر روشها
معایب و آسیبها
۱. سخت بودن جلب اعتماد معتمدین
۲. عدم تناسب در تمامی محیطها به واسطه اختلافات و تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی