یادداشت روش شناسایی «عملیات‌های کوچک» | مدرسه حرکت

روش شناسایی «عملیات‌های کوچک»

یکی از نکات کلیدی که در مواجهه با عمده افراد موفق در جبهه فرهنگی با آن روبرو هستیم، تأکید بر لزوم استفاده از عملیات برای شناسایی و جذب مخاطب و کنشگر جدید است. در حقیقت شما به واسطه‌ی اجرای یک رویداد، با حجم زیادی از مخاطبین، آشنا خواهید شد که در این میان می‌توان از میان آنها اقدام به شناسایی نیروهای جدید داشت؛ البته با این تذکر که در عملیات‌های بزرگ که قاعدتا مخاطب بسیاری را به خود جلب خواهند کرد، این امر میسر نخواهد بود و لازم است سنخ عملیات‌ها، عملیات‌های کوچکی باشد و صد البته که صرفا با مخاطبِ صرف، روبرو نباشیم؛ بلکه عملیات مذکور باید به شیوه مشارکتی پیش برود. لذا برگزاری فعالیت‌های کوچک در محیط‌های هدف و مشارکت دادن عموم مردم محیط مذکور و به میدان آوردن ایشان، فرصت بسیار مناسبی است تا افراد را با خود، همراه نماییم.

نکته مهم دیگری که باید در این روش نسبت به آن توجه داشت، آن است که نحوه مشارکت مردم، باید ساده، متنوع و در دسترس باشد و محدود به یک مدل مشارکت نباشد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال شناسایی بانوان فعال در یک محله هستید، این امکان وجود دارد که با راه‌اندازی یک مراسم پخت و توزیع نذری در مناسبت‌ها، آنها را در یکجا جمع نمایید. اما باید توجه داشته باشید که مشارکت ایشان را صرفا منحصر در کمک‌های مالی ننمایید و فعالیت‌هایی جزئی مانند تهیه مواد اولیه مورد نیاز، آماده‌سازی مواد اولیه و ... را تدارک ببینید؛ تا شخص صرفا با حضور خود نیز بتواند کمک دهد و نیازی به سرمایه و تجهیزات، نداشته باشد.

نکته کلیدی: در این گونه فعالیت‌ها به واسطه جمعی بودن آنها، معمولا افرادی که دارای روحیه کارهای جمعی هستند، بیشتر نمایان خواهند شد و چه بسا شما با افرادی مواجه شوید که تمایل دارند در مدیریت کارها و فعالیت‌ها نیز سهیم باشند.

محاسن و مزیت‌ها: از جمله محاسن این روش آن است که:
۱) همراه با اقدام است و به همین واسطه می‌توان کنشگر بودن یا نبودن فرد را بهتر درک کرد.
۲) محله‌محور است و در محله‌ها، بهتر جواب می‌دهد.
۳) به نسبت سایر روش‌ها، مخاطب کمتر حس می‌کند که برای شخص او برنامه‌ریزی شده و به همین دلیل، با آغوش بازتری به میدان خواهد آمد.

معایب و آسیب‌ها: معایب و آسیب‌های این روش عبارتند از:
۱)ممکن است فرد به واسطه مناسبتی و موضوعی بودن عملیات‌های کوچک، جذب شده باشد و خارج از این مناسب و موضوع، به میدان نیاید.
۲) به واسطه اقتضائات موضوعی، مناسبتی و ... که در عملیات‌های کوچک وجود دارد، قاعدتا جنس مخاطبینی که مورد شناسایی قرار می‌گیرند نیز خاص هستند و عمومیت کمتری خواهند داشت.