
اقناعسازی تکنیک «اصل تضاد»
ذهن انسان عادت به مقایسه کردن دارد. اگر یک ایده یا پیشنهاد را به مخاطب ارائه کنیم، مجالی برای مقایسه به او نمیدهیم و ممکن است علیرغم ارائه یک ایده یا پیشنهاد فوقالعاده، باز هم مخاطب برای انتخاب آن دچار تردید شود. اما اگر ایده مورد نظر را در کنار ایدهی ضعیفتری به طرف مقابل ارائه کنیم، آن ایده اولیه در ذهن مخاطب، جلوه بیشتری پیدا کرده و نسبت به آن متقاعد خواهد شد. در اینجا برای اقناع مخاطب خود، از اصل تضاد یا اصل تقابل استفاده میکنیم. همین مسئله در بازاریابی نیز مطرح است.
نکته: به عنوان مثال عطرفروشها همیشه بهترین پیشنهادهای خود را، ابتدا مطرح میکنند و سپس کارهای ضعیفتری را مطرح میکنند تا مخاطب به محصول اول، ترغیب شده و آن را برگزیند.