اقناع برای آغازی ساده
2- اقناع‌سازی

اقناع برای آغازی ساده

آقای غلامی از فعالین حلقه‌ی میانی برای فرهنگ‌سازی و اقناع مردم روستای خود برای پذیرش یک مسئله از تکنیک «توجه به آگاهی و تجربه مشترک»، «تایید و تشویق مخاطب» و «توافق اجتماعی» استفاده و بیان می‌کنند:

 بانوان در خانواده‌ها نقش کلیدی‌تر و اثرگذارتری دارند. یکی از کارهای خوبی که با کمک آن‌ها انجام شد، حذف رسم بی‌پایه و اساس نشان‌دادن جهیزیه بود. رسم بود که هر کسی دخترش را عروس می‌کرد، تمام جهیزیه او را در خانه می‌چید تا خانم‌های روستا بروند و از آنها بازدید کنند. 

ما فرهنگ‌سازی را از خودمان شروع کردیم. چون اعتقاد داشتم این کار غلط است و تبعات اجتماعی منفی به‌همراه دارد، وقتی نوبت به ازدواج خواهرم رسید، او را راضی کردم تا اولین نفری باشد که این رسم نادرست را کنار می‌گذارد. بعد همراه سایر دوستانی که با من هم‌عقیده بودند، سراغ فامیل‌های نزدیک خودمان و دوستانی که از ما حرف شنوی بیشتری داشتند رفتیم. 

از حوزه علمیه شهر چمن‌آباد کمک گرفتیم که دو تا طلبه خانم به روستای ما فرستادند و چند جلسه با خانم‌های روستا صحبت کردند. از آن‌جایی که خانم‌های منطقه بسیار مذهبی هستند، ما سعی کردیم از نگاه مذهبی آنها برای اصلاح این فرهنگ غلط بهره بگیریم. بنابراین این طلاب، اشکالات دینی این فرهنگ‌های غلط و احکام آن را برای بانوان روستا بیان نمودند.

برای مثال، می‌گفتند که اقلام بدون استفاده‌ی جهیزیه شامل خمس خواهد شد و هم‌چنین نمایش جهیزیه ا گر موجب شکسته‌شدن دل فقرا بشود، حق‌الناس است. اوایل برخی خانواده‌ها مقاومت می‌کردند، اما ما برای اینکه به اصلاح این فرهنگ اشتباه کمک کنیم و در افراد ایجاد انگیزه شود، به خانواده‌هایی که حرف ما را می‌پذیرفتند و این رسم غلط را انجام نمی‌دادند، یک تخته پتو و یک جلد قرآن کریم هدیه می‌دادیم و در مسجد نیز از آنها تقدیر می‌کردیم. 

بعلاوه در سال‌های اول تعدادی از زوج‌ها را پس از عروسی با هزینه خودمان به مشهد فرستادیم تا این رسم نیک میان مردم نهادینه شود. رفته‌رفته وقتی خانواده‌های روستا دیدند که فلانی و فلانی این کار را انجام داده‌اند، آنها هم تن به این کار دادند و این سنت درست در روستا جریان پیدا کرد. 

این تجربه متعلق به طرح «فرهنگ‌سازی» با 6 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار حسن غلامی
آقای حسن غلامی
26 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
کلامی والا، تضمین حرف ما کلامی والا، تضمین حرف ما 2- اقناع‌سازی
پس از راه‌اندازی باشگاه کشاورزان جوان، وقتی برای کار یا موضوعی به ادارات مراجعه می‌کردیم، یکی از مشکلات ما عدم آشنا...
شده، پس بازم می‌شه شده، پس بازم می‌شه 2- اقناع‌سازی
بعد از اجرای موفق طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی و یک‌جا‌کشتی، تصمیم به اجرایی‌کردن مرحله دوم طرح؛ یعنی حذف محصو...
شناسایی پلاک به پلاک شناسایی پلاک به پلاک 1- شناسایی
ما در محله‌ی خود برای شناسایی ظرفیت‌ها و نیروهای مستعد پلاک به پلاک پیش رفتیم تا آنها را در جهت خدمت به خود مردم فع...
هر مناسبت، یک فرصت تبیینی هر مناسبت، یک فرصت تبیینی 5- توانمندسازی
با توجه به اینکه عامه مردم را به میدان آورده‌بودیم، به صورت ملموسی نیاز داشتیم که افراد را توانمند کنیم. باید در جه...
هر محله یک پرچم مهربانی هر محله یک پرچم مهربانی 4- عملیات
پس از شناسایی و فعال شدن بچه‌ها در محله‌های حاشیه‌ی شهر، فضای کار را طوری مدیریت می‌کنیم که دیگر بچه‌ها احساس کنند...