نه به چشم و هم‌چشمی
4- عملیات

نه به چشم و هم‌چشمی

آقای غلامی از فعالین حلقه‌ی میانی در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

بانوان ما از آقایان فعال‌تر هستند و گام‌های موثری در اصلاح فرهنگ روستا برداشته‌اند. بانوان درخانواده‌ها نقش کلیدی‌تر و اثرگذارتری دارند. یکی از کارهای خوبی که با کمک آن‌ها انجام شد، حذف رسم بی‌پایه و اساس نشان‌دادن جهیزیه بود. رسم بود که هرکسی دخترش را عروس می‌کرد، تمام جهیزیه او را در خانه می‌چید تا خانم‌های روستا بروند و از آن‌ها بازدید کنند. این رسم موجب می‌شد که افراد مجبور شوند به خودشان فشار بیاورند و بیش از حد توان خود برای دخترشان جهیزیه تهیه‌کنند. همین موضوع باعث ایجاد چشم و هم‌چشمی در بین اهالی نیز شده‌بود.

ما فرهنگ‌سازی را از خودمان شروع کردیم. شخصا چون اعتقاد داشتم این کار غلط است و تبعات اجتماعی منفی به‌همراه دارد، وقتی نوبت به ازدواج خواهرم رسید، او را راضی کردم تا اولین نفری باشد که این رسم نادرست را کنار می‌گذارد. بعد همراه سایر دوستانی که با من هم‌عقیده بودند، سراغ فامیل‌های نزدیک خودمان و دوستانی که از ما حرف‌شنوی بیشتری داشـتند رفتیم.

بعلاوه در سال‌های اول تعدادی از زوج‌ها را پس از عروسی با هزینه خودمان به مشهد فرستادیم تا این رسم نیک میان مردم نهادینه شود. رفته‌رفته وقتی خانواده‌های روستا دیدند که فلانی و فلانی این کار را انجام‌داده‌اند، آن‌ها هم تن به این کار دادند و این سنت درست در روستا جریان پیدا کرد.

در بحث کمیت جهیزیه هم ما محاسبه‌ کردیم و دیدیم هر خانواده حدود ۱۷۰ قلم کالا برای جهاز می‌خرند که شاید۷۰ قلم آن هیچ‌گاه استفاده نمی‌شود و فقط برای چشم و هم‌چشمی و نشان‌دادن به مردم آن‌ها را تهیه می‌کنند. روی این قضیه هم کار کردیم تا بتوانیم خانواده‌ها را قانع کنیم تا فقط اقلام اساسی را برای دخترشان تهیه کنند. درحال حاضر حدود چهل قلم آن را حذف‌کرده‌ایم. با این کار خیلی‌ها برای تامین جهیزیه دیگر به وام نیاز ندارند و زیر بار قسط نمی‌روند و هرکس، تنها درحد توانش جهاز می‌خرد.

الان این فرهنگ رایجی شده است که خانواده‌ها به جای خرید اقلام غیرضروری جهیزیه و مراسم‌های بی‌اساس و بی‌نتیجه، پول آن را صرف کمک به تهیه مسکن جوان خود یا کمک به خرید زمین و تجهیزات برای کشت زعفران توسط او می‌کنند. همین مسائل را در بحث سیسمونی هم داشتیم. یعنی با خرید اقلام غیرضروری و نمایش آنها به دیگران مواجه بودیم که الحمدالله در این زمینه هم توانستیم مشکل را تا حدی حل کنیم.

این تجربه متعلق به طرح «فرهنگ‌سازی» با 6 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار حسن غلامی
آقای حسن غلامی
26 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
جذب در عملیات جذب در عملیات 1- شناسایی
در ابتدا هسته‌ی پنج نفری در هیئت تشکیل شد و هدف ما شناسایی خانواده‌هایی بود که کودکانشان به دلیل مشکلات مالی از ادا...
اقناع برای آغازی ساده اقناع برای آغازی ساده 2- اقناع‌سازی
 بانوان در خانواده‌ها نقش کلیدی‌تر و اثرگذارتری دارند. یکی از کارهای خوبی که با کمک آن‌ها انجام شد، حذف رسم بی‌پایه...
آفتاب آمد دلیل آفتاب آفتاب آمد دلیل آفتاب 2- اقناع‌سازی
بعد از عضوگیری در باشگاه کشاورزان جوان، شروع به آموزش و توجیه افراد کردیم. آن زمان دیگر خودمان هم به روستا برگشته ب...
تجملات یا آبادانی تجملات یا آبادانی 2- اقناع‌سازی
حل بسیاری از مشکلات اجتماعی منوط به حذف برخی هزینه‌های اضافه‌ای بود که صرف تجملات می‌شد. فرهنگ‌ها و رسومی که ضرورتی...
فرهنگ‌سازی به نفع همه فرهنگ‌سازی به نفع همه 4- عملیات
حل بسیاری از مشکلات اجتماعی منوط به حذف برخی هزینه‌های اضافه‌ای بود که صرف تجملات می‌شد. فرهنگ‌ها و رسومی که ضرورتی...