صلح و سازش
آقای صادقی از فعالین حلقهی میانی برای اقناع مردم در حوزهی ایجاد صلحوسازش از تکنیک «افراد سرشناس و پیشرو» استفاده کرده و بیان میکنند:
در پروندههای حقوقی، از بحث ایجاد صلح بیشتر استقبال میشد و درخواست برای ایجاد سازش فراوانتر از درخواست مشاوره حقوقی بود. ما هم خیلی کم پیش میآمد که در پروندهها به دنبال گرفتن حکم باشیم و معمولا گرفتن رضایت شاکی و صلح و سازش را در اولویت خود داشتیم. در صلح و سازش، رضایت دو طرف وجود داشت و همچنین مقبولیت، اعتبار و ارزش ما را نیز در منطقه بیشتر میکرد. این مسئله برای ما حقیقتا جذابتر بود.
معمولا هم دنبال توافق همراه با حل مسئله بودیم؛ به صورتی که گرههایی که باعث اختلاف شده بود را باز کنیم. برای مثال، اگر اختلاف در بحث تعارض مالکیت و رودخانهای بود، نمیرفتیم که صرفا رضایت بدهید و غائله ختم بشود. مشکل باید حل میشد. نماینده منابع طبیعی و امور آب را دعوت مینمودیم تا مسئله را بهصورت ریشهای حل کنند و این درگیری تکرار نشود. درغیر این صورت، کار ما بیتاثیر بود.
مدتی بعد، در جلسهای با حضور دادستان، درمورد فراوانی جرمها در شهرستان صحبت کردیم. طبق اطلاعاتی که دادستانی ارائه میدادند، خیلی از پروندهها مربوط به نزاع دستهجمعی، توهین، تهدید و اختلافات سطحی بود که ریشه اصلی این پروندهها به عدم آگاهی حقوقی مردم برمیگشت. ایشان پیشنهاد دادند که در زمینهی آگاهیسازی حقوقی مردم فعالیت و مردم را نسبت به مسائل حقوقی آشنا کنیم و به سوالات مردم جواب بدهیم.