در تکاپوی کنشگر
1- شناسایی

در تکاپوی کنشگر

آقای بازگیر از فعالین حلقه‌ی میانی در راستای شناسایی افرادی که بتوانند آنها را در حمایت از محرومین همراهی کنند از تکنیک «رصد شرکت‌کنندگان مراسم و مراکز مذهبی»، «چهره‌‌به‌چهره»، «گلوله‌برفی» استفاده کرده و ای‌گونه بیان می‌کنند:

در شهرستان دره‌شهر ما برای شناسایی افرادی که بتوانند ما را در حمایت و کار برای محرومین همراهی کنند، اول به سراغ هیئت‌ها رفتیم و به سه، چهار هیئت سر زدیم و صحبت کردیم. بعد با تعدادی از همکاران خودم و در جمع فرمانده‌های پایگاه‌های بسیج و انجمن اسلامی صحبت کردم. چند پزشک خیّر و تعدادی ورزشکار را پیدا کردیم و به جمع ما پیوستند.

این ابتدای کار بود و من کسی را نمی‌شناختم، بیش از ۱۰۰ جلسه گرفتم. اینکه چند نفر حاضر به همکاری می‌شدند خیلی مهم نبود، می‌خواستم که همه از طرح خبردار شوند. برای ۳۰ نفر جلسه می‌گرفتیم که یک نفر بیاید تا همین‌طوری یکی‌یکی گلچین کنیم. بعد این آدم‌هایی که می‌آمدند، هرکدام در روستای خود یا اطراف، کسانی را معرفی می‌کردند؛ یکی می‌گفت فامیلی دارم در فلان روستا، یک رفیق در فلان‌جا دارم، یک هم‌خدمتی داشتم یا یک آخوند می‌شناسم که این‌جوری بوده است.

بعد می‌رفتیم و با آن‌ها صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم که ما چنین تیمی می‌خواهیم. سپس آن طرف ۲۰-۳۰ نفر را جمع می‌کرد و می‌رفتیم در آن شهر جلسه می‌گرفتیم. بعد می‌دیدیم که از آن ۲۰ نفر، چهار نفرش پای کار می‌آمدند. یک روستایی بود که ما برای ۲۰-۳۰ نفر، سه بار جلسه گرفتیم و یک نفر هم پای کار نیامده است و هنوز هم نشده که آدم این کار را در آنجا پیدا کنیم که کمکمان کند، ولی ناامید نیستیم این‌قدر ادامه می‌دهیم تا زمانی که آدم‌هایی را پیدا کنیم. البته امکان دارد که در یک جاهایی و در یک محلاتی آدم این کار را نداشته باشیم. 

این تجربه متعلق به طرح «مجمع خیرین» با 14 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار میثم بازگیر
آقای میثم بازگیر
15 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
پویش اطعام غدیر پویش اطعام غدیر 4- عملیات
درگذشته برای یک مناسبت، یک نقطه را فعال می‌کردیم. مثلا، برای عید غدیر چهار سال بود که با ظرفیت خیرین مرکز نیکوکاری...
فقیر و غنی به عشق غدیر فقیر و غنی به عشق غدیر 4- عملیات
تیمی که در ایام سیل لرستان ساخته بودیم، ارتباطش حفظ شد و تبدیل به چند گروه جهادی شدیم. عید غدیر سال گذشته ستاد برکت...
قدرت نفوذ مقبولیت قدرت نفوذ مقبولیت 2- اقناع‌سازی
در یک منطقه مداحی زندگی می‌کند که همه قبولش داشتند. در قانون، یک هیئت‌مدیره باید متشکل از شش نفر باشد؛ ولی هیئت‌مدی...
از گفتگو تا حرکت از گفتگو تا حرکت 2- اقناع‌سازی
بچه‌های مرکز نیکوکاری در خانه‌ی رابط محلات یا خانه خودشان جلسه می‌گذاشتند و میزبانی می‌گرفتند. این جلسات به‌عنوان ش...
تضمین مشارکت محلی تضمین مشارکت محلی 2- اقناع‌سازی
یک گروه، معتمدین محل بودند. کسانی که مردم بیشترین مراجعه را به آنها داشتند. مثلا، یک شیخ، پیرمرد، مداح، رئیس قبیله...