جلسات خانگی قرآن
4- عملیات

جلسات خانگی قرآن

خانم طاهری از فعالین فرهنگی در توضیح فعالیت‌های خود به‌عنوان حلقه میانی این‌گونه بیان می‌کنند:

ده سال بود که مربی قرآن مسجد محله‌مان بودم، تا اینکه از جبهه فرهنگی استان تماس گرفتند و در جلسه‌ای از ما خواستند در محله منظریه جلسات خانگی قرآن برگزار کنیم.

در محله منظریه اکثر خانواده‌ها آپارتمان نشین و از فرهنگ‌های مختلف هستند، به همین علت ما فکر کردیم استقبال چندانی از طرح نمی‌شود.

اما با شروع ماه رمضان با دو نفر از مربی‌ها و فرمانده پایگاهمان اولین جلسه خانگی قرآن را برگزار کردیم. سپس طرح را با فرماندهان پایگاه‌ مساجد و بقیه مربیان قرآن در میان گذاشتیم، آنان نیز طرح را در بین خانم‌هایی که به مسجد می‌آمدند تبلیغ کردند و استقبال بسیار خوبی شد.

در ادامه کنشگران، فعالان و مستعدان قرآنی در محلات را شناسایی و برای آنها دوره‌های تربیت مربی، روخوانی، روانخوانی قرآن برگزار کردیم تا توانمند شده و بتوانند در محلات و مدارس هدف فعالیت کنند.

به این ترتیب پس از مدتی فعالیت ۴۵ جلسه خانگی قرآن در محله منظریه برپا شده علاوه بر آن در سه محله دیگر نیز جلسات گسترش یافت. ما نیز به جلسات قرآنی سرکشی می‌کردیم، برای سرگروه‌ها و مربیان هدیه‌ای در نظر گرفته و برای بانیان اهدای پرچم داشتیم. 

پس از گسترش کار برای شبکه‌سازی فعالان، گروهی در فضای مجازی به عنوان ستاره‌های قرآنی محلات تشکیل دادیم و تمام خانم‌ها، کنشگران و فعالان قرآنی که در محلات کار می‌کردند را در آنجا عضو کردیم. از سرگروه‌های محلات خواستیم، هر هفته گزارش جلسات خود را در در گروه منتشر کنند. 

پس از شبکه‌سازی و تجربه موفق فعالیت‌های مردمی در حوزه جلسات قرآنی ما سعی کردیم، فعالیت‌های دیگری را نیز همزمان با همراهی افراد و محلاتی که فعال شدند، راه‌اندازی کنیم. برای مثال با دختران دهه هشتادی در محلات صحبت کردیم و هیئت دختران دهه هشتادی در محلات برپا شد. افطاری‌های محلی، روضه‌های خانگی، افتتاح صندوق‌های قرض الحسنه جلسات خانگی نیز در محلات انجام می‌شد.

همچنین برای فعال کردن و مسئولیت دادن به خانم‌ها، پویش چادر من بیرق امام حسین(ع) را راه‌اندازی و در گروه‌ها منتشر کردیم. در این پویش از خانم‌ها خواستیم، با چادرهایی که استفاده نمی‌کنند، به عنوان نذر امام حسین(ع) خیمه یا بیرق درست کنند. تعداد زیادی پارچه به ما تحویل دادند و در مساجد کسانی که خطاط بودن روی بیرق‌ها نوشتند، کسانی که خیاط بودند بر روی چادرها کار کردند و خیمه‌‌‌های کوچک و بزرگ درست کردند. سپس در وسط میدان منظریه خیمه‌گاه را برپا کردیم. استقبال بسیار خوبی شد و در شب تاسوعا هزار نفر از محلات جمع شدند که قبلا سابقه نداشت. همچنین ۱۲۰۰ غذای نذری آماده و توزیع شد که همه با مشارکت مردم آماده شده بود.

به این ترتیب راه‌اندازی جلسات قرآنی با فعال کردن مردم باعث شد، موجی از فعالیت‌های مختلف و مردمی در محلات، مدارس و... شکل گیرد و جلسات قرآنی نیز روز به روز گسترش یابد به طوری که امسال حدود هشتصد جلسه­ی خانگی قرآن، فقط در محلات«مهدیه» و «منظریه» ثبت جلسات خانگی شد و این روند ادامه دارد و حدود پانزده جلسه­ی خانگی جدید قرآن، فقط امسال، در ماه رمضان امسال، افتتاح شد.

این تجربه متعلق به طرح «جلسات خانگی قرآن» با 2 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
پیوست‌های تجربه:
جلسات خانگی قرآن-خانم طاهری
1.6 MB
دریافت فایل
مجری طرح:
تصویر آواتار منیژه طاهری
خانم منیژه طاهری
2 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
خانواده و قرآن خانواده و قرآن 1- شناسایی
آقای رحمانی از فعالین قرآنی در راستای شناسایی افراد قرآنی جهت گسترش جلسات خانگی قرآن از تکنیک‌‌های «عملیات‌های کوچک»، «برگزاری دوره آموزشی» و «فضای مجازی» استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:
بانک اطلاعاتی مجموعه بانک اطلاعاتی مجموعه 1- شناسایی
در خصوص طرح خانه‌های دین و زندگی، ما هیچ‌گونه تبلیغی نداشتیم و ماجرای فعالیت ما صرفا به‌صورت دهان به دهان چرخید و ج...
طرح شفاعت نیکو طرح شفاعت نیکو 4- عملیات
فعالیت مجموعه «شفاعت نیکو» در زمینه واسطه‌گری ازدواج است. ما در گذشته تعدادی از آدم‌های مؤمن، متعهد و باتجربه‌ای که...
خانه‌های دین و زندگی خانه‌های دین و زندگی 4- عملیات
سال ۹۶ بود که احساس کردم در کارم خلاء وجود دارد. من یک فعال فرهنگی و اجتماعی بودم که از جلسه‌های قرآن خانگی به موسس...
از جنس قرآن از جنس قرآن 2- اقناع‌سازی
برای ترغیب مربیان و علاقمندان قرآن در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی با آنها صحبت می‌کردم  و می‌گفتم ما نباید محدود به...