موکب رسانه‌ای فجر
4- عملیات

موکب رسانه‌ای فجر

آقای مهرزاد از حلقه‌‌های میانی فعال، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ی «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

در ایام اربعین اکثر موکب‌ها به ارائه خدمات عمومی مثل اسکان و تغذیه می‌پردازند اما ما تلاش کردیم با همراه کردن نیروهای مردمی و متخصص، وارد فضای خدمت‌رسانی تخصصی شویم و با توجه به اهمیت و ضرورت فعالیت‌های رسانه‌ای، کار در این حوزه را انتخاب کردیم.

به همین منظور در سال ۱۳۹۶ موکب رسانه‌ای فجر را با هدف پوشش رسانه‌ای و انعکاس رویداد عظیم اربعین با چهار عضو تشکیل دادیم. پس از آن با انتشار فراخوان، افرادی که توانایی کار رسانه‌ای داشتند را جذب کردیم. این افراد اغلب هنرمند یا کارگردان صدا‌و‌سیما بودند. پس از آن با همراهی فعالین رسانه‌ای که به‌صورت جهادی به تیم ما پیوسته بودند، شروع به تولید محتوا کردیم و پخش زنده تلوزیونی را انجام دادیم.

در سال‌های بعد افراد بیشتری از علاقه‌مندان و فعالین حوزه رسانه‌ به گروه پیوستند. برای افراد جدید کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شد و در این کارگاه‌ها نیروهایی که تجربه بیشتری داشتند به انتقال تجربیات خود می‌پرداختند. با افزایش تعداد نیروهای متخصص و مردمی در موکب رسانه‌ای، علاوه بر پخش زنده تلویزیونی و تولید محتوا، تیم رادیویی نیز تشکیل شد و در همان سال ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی با رادیو اربعین، رادیو زیارت و رادیوهای استانی برقرار شد.

پس از سه الی چهار سال فعالیت رسانه‌ای، در مسیر نجف تا کربلا استودیویی مجهز راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن گروه‌های مردمی به تولید برنامه، پخش زنده و خدمات رسانه‌ای می‌پردازند. نیروهای مردمی و انقلابی در موکب رسانه‌ای فجر، علاوه بر خدمات رسانه‌ای در ایام اربعین، در طول سال و به مناسبت‌های مختلف نیز دور هم جمع می‌شوند و در قالب دوربین مخفی، پویش‌های اجتماعی، معارف حسینی و... به تولید محتوا می‌پردازند.

علاوه بر آن، موکب رسانه‌ای فجر زمینه‌ای فراهم آورد تا نیروهای انقلابی فعال در حوزه رسانه گرد هم بیایند و یکدیگر را پیدا کنند. این افراد پس از اربعین با توجه به تخصصی که دارند، با هم تیم تشکیل داده و عملیات‌های رسانه‌ای مشترکی در طول سال انجام می‌دهند. این‌گونه از دل موکب رسانه‌ای فجر چندین موسسه و گروه رسانه‌ای بیرون آمده است که در طول سال، محتواهای ارزشمند و فاخری برای جریان انقلاب اسلامی و مسائل مذهبی و مکتبی تولید می‌کنند.

ما علاوه بر جذب و فعال کردن نیروهای متخصص مردمی و جهادی در ایران با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی نیز ارتباط برقرار کردیم و با همراهی جوانان علاقه‌مند به عرصه تولید محتوا، کارگروه‌های تولید محتوا راه‌اندازی کردیم. این عزیزان علاوه بر تولید گزارش­‌ها و آیتم‌­های مختلفی که در برنامه­‌های تلویزیونی استفاده می­‌شود، سناریو طراحی می­‌کنند و اقدام به تولید محتواهای ارزشمند می­‌کنند. سال گذشته یکی از بهترین سال‌­هایی بود که این بزرگواران به تولید محتوا پرداختند و  آثارشان در بسیاری از جشنواره‌­های رسانه­‌ای مقام کسب کرد.

موکب رسانه‌ای فجر نمونه‌‌ای موفق از فعالیت‌های رسانه‌ای است که با تجمیع نیروهای مردمی در قالب نیروی تخصصی، توانسته‌است فعالیت‌های گسترده و تاثیرگذاری را در ایام اربعین و پس از آن در مناسبت‌های مختلف ارائه‌ دهد.

این تجربه متعلق به طرح «موکب رسانه‌ای فجر» با 4 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار مهرزاد
آقای مهرزاد
4 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
آموزش در حین عملیات آموزش در حین عملیات 5- توانمندسازی
در موکب رسانه‌ای فجر برای نیروهایی که می‌خواهند به‌صورت تخصصی فعالیت کنند، کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم. در این کار...
فراخوان موکب رسانه‌ای فراخوان موکب رسانه‌ای 1- شناسایی
ما موکبی رسانه‌ای به نام فجر تشکیل دادیم که چهار نفر عضو داشت. در ابتدا برای شناسایی افرادی که در فعالیت‌های رسانه‌...
خدمت‌رسانی پلی برای آشنایی خدمت‌رسانی پلی برای آشنایی 1- شناسایی
در موکب رسانه‌ای فجر برای فعالین رسانه‌ای خدمات تخصصی در نظر می‌گرفتیم؛ برای مثال برای ۷۰ نفر از فعالین رسانه‌ای، ک...
توانمندسازی و ظرفیت سازی توانمندسازی و ظرفیت سازی 5- توانمندسازی
ما برای ایجاد تحول فرهنگی در منطقه‌ی خود ابتدا فعالین و افراد تاثیرگذار در شهرستان را شناسایی کردم و سپس برای توانم...
تکثیر و گسترش تکثیر و گسترش 4- عملیات
طرح شهید بهنام که در سپاه شکل گرفت، یک میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داد. کمیته‌ای محتوایی در تهران داشتند...
جایزه عامل انگیزه جایزه عامل انگیزه 2- اقناع‌سازی
اردوها ابتدا با تعداد زیاد و فصلی انجام می‌شد، بعد از مدتی اردوی ۵۰ نفره را تبدیل به اردوی ویژه ده نفره کردیم و نفر...
رویدادی برای اقناع رویدادی برای اقناع 2- اقناع‌سازی
ما طرح پاتوق محله‌ی سجاد را تا اینجا پیش بردیم که ظرفیت‌های محله را شناسایی و هرکدام را با توجه به استعداد و توانای...
ستاد تربیتی غدیر ستاد تربیتی غدیر 4- عملیات
در سال ۱۳۹۳ پس از حدود ۸ سال مطالعه تخصصی در حوزه تربیت تصمیم گرفتم، پژوهش‌ها، تحقیقات و فضای نظری که در موضوع تربی...