موکب رسانهای فجر
آقای مهرزاد از حلقههای میانی فعال، در توضیح فعالیتهای خود در شاخهی «عملیات» اینگونه بیان میکنند:
در ایام اربعین اکثر موکبها به ارائه خدمات عمومی مثل اسکان و تغذیه میپردازند اما ما تلاش کردیم با همراه کردن نیروهای مردمی و متخصص، وارد فضای خدمترسانی تخصصی شویم و با توجه به اهمیت و ضرورت فعالیتهای رسانهای، کار در این حوزه را انتخاب کردیم.
به همین منظور در سال ۱۳۹۶ موکب رسانهای فجر را با هدف پوشش رسانهای و انعکاس رویداد عظیم اربعین با چهار عضو تشکیل دادیم. پس از آن با انتشار فراخوان، افرادی که توانایی کار رسانهای داشتند را جذب کردیم. این افراد اغلب هنرمند یا کارگردان صداوسیما بودند. پس از آن با همراهی فعالین رسانهای که بهصورت جهادی به تیم ما پیوسته بودند، شروع به تولید محتوا کردیم و پخش زنده تلوزیونی را انجام دادیم.
در سالهای بعد افراد بیشتری از علاقهمندان و فعالین حوزه رسانه به گروه پیوستند. برای افراد جدید کارگاههای آموزشی برگزار میشد و در این کارگاهها نیروهایی که تجربه بیشتری داشتند به انتقال تجربیات خود میپرداختند. با افزایش تعداد نیروهای متخصص و مردمی در موکب رسانهای، علاوه بر پخش زنده تلویزیونی و تولید محتوا، تیم رادیویی نیز تشکیل شد و در همان سال ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی با رادیو اربعین، رادیو زیارت و رادیوهای استانی برقرار شد.
پس از سه الی چهار سال فعالیت رسانهای، در مسیر نجف تا کربلا استودیویی مجهز راهاندازی کردهایم که در آن گروههای مردمی به تولید برنامه، پخش زنده و خدمات رسانهای میپردازند. نیروهای مردمی و انقلابی در موکب رسانهای فجر، علاوه بر خدمات رسانهای در ایام اربعین، در طول سال و به مناسبتهای مختلف نیز دور هم جمع میشوند و در قالب دوربین مخفی، پویشهای اجتماعی، معارف حسینی و... به تولید محتوا میپردازند.
علاوه بر آن، موکب رسانهای فجر زمینهای فراهم آورد تا نیروهای انقلابی فعال در حوزه رسانه گرد هم بیایند و یکدیگر را پیدا کنند. این افراد پس از اربعین با توجه به تخصصی که دارند، با هم تیم تشکیل داده و عملیاتهای رسانهای مشترکی در طول سال انجام میدهند. اینگونه از دل موکب رسانهای فجر چندین موسسه و گروه رسانهای بیرون آمده است که در طول سال، محتواهای ارزشمند و فاخری برای جریان انقلاب اسلامی و مسائل مذهبی و مکتبی تولید میکنند.
ما علاوه بر جذب و فعال کردن نیروهای متخصص مردمی و جهادی در ایران با کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی نیز ارتباط برقرار کردیم و با همراهی جوانان علاقهمند به عرصه تولید محتوا، کارگروههای تولید محتوا راهاندازی کردیم. این عزیزان علاوه بر تولید گزارشها و آیتمهای مختلفی که در برنامههای تلویزیونی استفاده میشود، سناریو طراحی میکنند و اقدام به تولید محتواهای ارزشمند میکنند. سال گذشته یکی از بهترین سالهایی بود که این بزرگواران به تولید محتوا پرداختند و آثارشان در بسیاری از جشنوارههای رسانهای مقام کسب کرد.
موکب رسانهای فجر نمونهای موفق از فعالیتهای رسانهای است که با تجمیع نیروهای مردمی در قالب نیروی تخصصی، توانستهاست فعالیتهای گسترده و تاثیرگذاری را در ایام اربعین و پس از آن در مناسبتهای مختلف ارائه دهد.