مدرسه فلسطین
4- عملیات

مدرسه فلسطین

آقای کوچکی از حلقه‌های میانی فعال در حوزه مقاومت، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

پس از جریان طوفان الاقصی به همراه تعدادی از دغدغه‌مندان حوزه فلسطین و مقاومت از استان‌های مختلف از جمله بوشهر، تهران، هرمزگان، فارس، خراسان شمالی و البرز گرد هم آمدیم و نشست‌های متعددی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار کردیم. در این نشست‌ها درباره اینکه چگونه مردم را به سمت حمایت از فلسطین و کنشگری در این حوزه ببریم به گفت‌وگو پرداختیم.

طی جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اطلاعات عموم مردم در حوزه فلسطین و مقاومت بسیار کم است. برای بسیاری از مردم مقاومت درست روایت نشده است و همین باعث بی‌حرکتی مردم در این حوزه شده است. به همین منظور تصمیم گرفتیم کاری کنیم که عموم مردم حداقل یک بار روایت صحیح قصه فلسطین را بشنوند. ما معتقدیم فهم درست از مسئله فلسطین منجر به دغدغه‌مندی و کنشگری در این حوزه می شود.

به‌این‌ترتیب «نهضت سوادآموزی مقاومت» را راه‌اندازی کردیم تا برای مردم تبیین کنیم در کدام نقطه از این جنگ تمدنی ایستاده‌اند و چه وظیفه مهمی برعهده دارند. برای شروع این نهضت و رساندن روایت صحیح از فلسطین و جریان مقاومت یک دوره تحت عنوان «دوره آموزشی تربیت راویان فلسطین» تدارک دیدیم که در آن روایت صحیح از جریان فلسطین توسط اساتید درجه یک کشوری بیان شده است.

در ادامه مدرسه فلسطین را تاسیس کردیم و از طریق انتشار دوره آموزشی در فضای مجازی شروع به تربیت راویان قصه فلسطین کردیم. مخاطب کلیدی ما در مدرسه فلسطین معلمان، مبلغان، مربیان و کسانی بودند که مخاطب داشته باشند. البته معلمان به واسطه ارتباط با نسل جدید جایگاه ویژه‌ای داشتند. پس از اینکه افراد دوره آموزشی را شرکت می‌کردند و به اتمام می‌رساندند، ما از طریق فضای مجازی ارتباطمان را با آنها  حفظ می‌کردیم؛ به آنها می‌گفتیم روایتگری قصه فلسطین را از خانه و خانواده خود شروع کنید. علاوه بر آن زمینه را برای روایتگری آنها در مدارس، کانون‌های فرهنگی، مساجد و... نیز فراهم می‌آوردیم.

راویان علاوه بر روایت درست قصه فلسطین، از مخاطبین خود می‌خواستند تا پس از شنیدن روایت صحیح قصه فلسطین، هرکدام راوی این قصه در بین دوستان، خانواده و اقوام خویش شوند و این‌گونه تلاش می‌کردند خودشان را تکثیر کنند. علاوه بر آن تعداد زیادی از راویان خودشان به کنشگری در حوزه آموزش راویان پرداختند. برای مثال معلم روایتگری داریم که بیش از صد دانش آموز را آموزش داده و این دانش‌آموزان در محله، مسجد و مدارس خود به روایتگری می‌پردازند.

به‌این‌ترتیب راویان قصه فلسطین روز به روز افزایش یافت، به‌طوری که پس از مدتی بیش از هفت هزار راوی در سراسر کشور تربیت یافته و مشغول روایت صحیح جریان فلسطین در محله‌ها، مدارس، جلسات روضه‌های خانگی، مراسمات و... شدند. با افزایش تعداد راویان در سراسر کشور ما تلاش کردیم استان به استان سفر کرده و با برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف هسته‌های سخت تربیت راوی را در آنجا تشکیل دهیم و برای هر استان یک رابط انتخاب کنیم تا نهضت آگاهی بخشی در حوزه فلسطین با سرعت بیشتری دنبال شود. 

ما تلاش کردیم با همراهی خود مردم، نهضت آگاهی‌بخشی در حوزه فلسطین را به کف جامعه بیاوریم و معتقد بودیم اگر مردم ایران که همواره حامی مظلوم هستند، حقیقت اتفاقات این منطقه را بفهمند و بشنوند خود به‌ خود تبدیل به حامیان جریان مقاومت می‌شوند. این‌گونه کنش‌های مردمی در این حوزه افزایش می‌یابد و این خودش کلید آزادی فلسطین است و آزادی فلسطین کلید حل مشکلات امت اسلامی است.

این تجربه متعلق به طرح «مدرسه فلسطین» با 7 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار مازیار کوچکی
آقای مازیار کوچکی
7 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
هر راوی یک سفیر هر راوی یک سفیر 1- شناسایی
در مدرسه فلسطین مهمترین مدل  تبلیغی ما برای شناسایی و جذب راویان جدید، تبلیغ چهره به چهره بوده است. به این صورت که...
جذب راویان قصه فلسطین جذب راویان قصه فلسطین 1- شناسایی
هدف ما در مدرسه فلسطین این بود که روایت صحیح مسئله فلسطین و مقاومت را به گوش آحاد مردم جامعه برسانیم. به همین منظور...
عظمت دستان کوچک تو عظمت دستان کوچک تو 2- اقناع‌سازی
وقتی که آقا گفتند هر کاری می‌توانید برای لبنان انجام دهید من فعالیتم را آغاز کردم. چون ما در خوزستان زندگی می‌کنیم...
تیم روایت فلسطین تیم روایت فلسطین 3- تیم‌سازی
عملیات طوفان الاقصی که شروع شد، ما از استان‌های مختلف به واسطه این دغدغه مشترک که چگونه روایت صحیح از فلسطین را به...
دوره‌ای برای روایت حقیقت دوره‌ای برای روایت حقیقت 5- توانمندسازی
در مدرسه فلسطین ما برای توانمندسازی افرادی که داوطلب روایتگری می‌شدند، «دوره آموزشی و تربیتی راویان فلسطین» را پایه...