شبکه‌ی درآمدزایی
4- عملیات

شبکه‌ی درآمدزایی

تجربه‌ی «خانم زهرا مرادیان» از فعالین حلقه‌ی میانی در شهر یاسوج به شرح زیر است:

بخشی از نیاز مالی بیت‌الزهرا‌ها هم به‌خاطر اختیاری که به آن‌ها داد‌ه‌ایم، توسط خودشان تامین می‌شود. ما برای اینکه بیت‌الزهراها برای خانم‌ها جذابیت داشته باشند و از یک‌نواختی در بیایند، این اختیار را داده‌ایم که هر بیت‌الزهرا(س) می‌تواند ابتکار عمل‌هایی با ویژگی خاص خودش و مطابق با بوم همان منطقه داشته باشد.

یکی از این ابتکارات این است که افراد محصولات خانگی خودشان اعم از خیاشور، ترشیجات، پادری، دستگیره‌ و حتی غذاهایی مثل فلافل را در جلسه‌ها می‌فروشند و درصدی از درآمدشان را هم برای هزینه پذیرایی جلسه‌ها کنار می‌گذارند و یا نیازهایی مثل ماژیک و کاغذ و خودکار را از این محل تامین می‌کنند.

اینگونه، هم خانم‌ها درآمدی دارند و هم مسائل مالی بیت‌الزهرا(س) توسط اعضای خودش حل شود. بعدها با تاسیس فروشگاه ملزومات عفاف و حجاب، به یک منبع پایدار درآمد رسیده‌ایم که از این طریق بخشی از نیازهای ذکر شده را پوشش می‌دهیم.

هم چنین از شبکه بیت‌الزهرا(س) برای درآمدزایی اعضا استفاده کردیم. این فعالیت به این صورت است که هر خانمی که محصولی دارد، می‌تواند بیاورد و به مخاطبین دیگر عرضه کند. اکثر مردم اینجا کشاورز هستند؛ در روستا کنجد، برنج،‌ سبزی خوردن و ... می‌کارند و محصولشان را به شهر می‌آورند و می‌فروشند. به آن‌ها گفتیم  که می‌توانید در جلسه‌های ما محصولتان را بفروشید. 

در فضای مجازی، گروهی به نام «بازار جمعه» ایجاد کرده‌ایم که بچه‌ها محصولاتشان را با توضیحات و ارائه قیمت، برای فروش می‌گذارند. به همه گروه‌هایی که با ما در ارتباط هستند نیز پیام می‌دهیم که این محصولات را از بازار خرید نکنید؛ بچه‌ها دارند و می‌توانید از آن‌ها تهیه نمایید. بعد سفارش می‌دهند و درب منزل تحویل می‌گیرند. دایره مشتریان هم به مخاطبین بیت‌الزهرا(س) محدود نمی‌شود؛ مثلاً خانمی کارمند بانک و از اعضای بیت هم هست؛ وقتی ما پیام مربوط به عرضه محصولات را در گروه می‌گذاریم، ایشان همان پیام را در گروه همکاران بانکی خودش به اشتراک می‌گذارد و اینگونه تعداد مشتری‌ها خیلی بیشتر می‌شود. 

تمام فروشندگان ما هم خانم‌های خانه‌دار هستند و قیمت محصولاتشان هم پایین‌تر از سطح شهر می‌باشد. دیگر مخاطبین به این شناخت رسیده‌اید که فلان خانم، فلان محصول را دارد و او را می‌شناسند. درآمد هم برای فروشندگان ما، درآمد خیلی خوبی است؛ چون دیگر کرایه مغازه و مالیات ندارند و مشتری‌هایشان هم کم نیست. 

این تجربه متعلق به طرح «بیت‌الزهرا» با 9 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار زهرا مرادیان
خانم زهرا مرادیان
25 تجربه
خانم مردایان از فعالین حلقه‌ی میانی در شهر یاسوج هستند.
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
پسماند خشک پسماند خشک 4- عملیات
ما در ابتدا یک کانال تفکری ایجاد کردیم و بنا را بر این گذاشتیم که کمک به تصمیم‌سازی تصمیم‌گیران مرکز کنیم . برای شن...
آسیاب کننده زباله آسیاب کننده زباله 4- عملیات
یکی از آقایان به نام آقای مقدسی دستگاهی ساخت که با آن زباله‌ها را آسیاب می‌کرد و از مردم خواست که زباله‌هایشان را ت...
آموزش به تضمین اشتغال آموزش به تضمین اشتغال 2- اقناع‌سازی
برای اشتغال خانم‌های خانه‌دار تصمیم گرفتیم کلاس خیاطی برگزار کنیم. سپاه از قبل در آن محله کلاس خیاطی برگزار کرده بو...
پارچه‌بافی تا صادرات پارچه‌بافی تا صادرات 4- عملیات
اواسط سال ۹۸ در تعاملاتی که با رابط‌های خانه‌های دین و زندگی پیدا کردم، متوجه اوضاع ضعیف مالی خیلی از آنها شدم. این...
بیا با هم بفهمیم بیا با هم بفهمیم 2- اقناع‌سازی
هر خانه‌ی دین علاوه بر فعالیت معمول جلسه‌ها، یعنی قرائت قرآن، تدریس مباحث مختلف و مشاوره، فعالیت‌هایی دیگری نیز داش...
معتمدین محل معتمدین محل 2- اقناع‌سازی
یک گروه، معتمدین محل بودند. کسانی که مردم بیشترین مراجعه را به آنها داشتند. مثلا، یک شیخ، پیرمرد، مداح، رئیس قبیله...
اعتماد کشاورزان اعتماد کشاورزان 2- اقناع‌سازی
برای طرح یک‌جا کشتی، در مرحله اول، سه نفر از کشاورزان به ما پیوستند که یکی از آن‌ها پدر خودم بود. بعد هم شش نفر دیگ...
تریبون آزاد تریبون آزاد 4- عملیات
تریبون آزاد طرحی است که در آن افراد با سلایق مختلف از موضوعات مختلف و با رعایت خطوط قرمز به موضوعات پرداخته و نظرات...
محله‌ی پنجشیر محله‌ی پنجشیر 1- شناسایی
پس از ورود به محله‌ی پنجشیر، برای ایجاد شغل و فعال کردن مردم منطقه، در مرحله‌‎ی اول اقدام به شناسایی محلات کردیم. د...