قاف «قرآن آرامش فلارد»
4- عملیات

قاف «قرآن آرامش فلارد»

آقای رحمانی از فعالین فرهنگی در توضیح فعالیت‌های خود به‌عنوان حلقه میانی این‌گونه بیان می‌کنند:

در حوزه فعالیت‌های قرآنی در ابتدا فقط قاری قرآن بودم، اما در ادامه با پیشنهاد دوستان تصمیم گرفتم در حوزه‌های دیگر مثل برگزاری کلاس‌های قرآن نیز فعالیتی انجام دهم، به همین منظور با بچه‌های اقوام دو سه نفر که کنار هم نشستیم و کلاس‌ها را شروع کردیم.

پس از آن، تصمیم گرفتیم کلاس‌ها را محدود به یک مکان نکرده و آن را در بقیه‌ی مساجد و روستاها نیز برگزار کنیم. به این ترتیب توانستیم کلاس‌های قرآن را در چهار روستای دیگر نیز راه‌اندازی کنیم.

تا اینجا به‌عنوان یک کنشگر قرآنی در حال فعالیت بودم، اما بعد از شرکت در رویداد و نشست‌های مربوط به حرکت عمومی و مباحث حلقه‌های میانی به این نتیجه رسیدیم، برای گسترش بیشتر کلاس‌ها و جلسات قرآنی باید نیروهای مردمی را فعال و درگیر کنیم.

به همین منظور ابتدا با افرادی که در طی برگزاری کلاس‌ها با دغدغه‌ی فعالیت قرآنی به ما مراجعه می‌کردند، کنشگران قرآنی، مربیان و افرادی که علاقمند به قرآن بودند، ارتباط برقرار کردیم. سپس همه دوستان را در یک گروه مجازی گرد هم آورده و با برگزاری جلسات آنلاین جزء خوانی و گفتگوهای صمیمی تلاش کردیم آنها را دغدغه‌مند و تفکرات خود را منتقل کنیم.

تمرکز اصلی ما بر روی قشر جوان و نوجوان بود و آنان را در هر حوزه‌ای که علاقه داشتند، مثل تدبر، قرائت و... توانمند کردیم تا هر کدام از آنها بتوانند به‌عنوان یک فعال قرآنی در محله و روستای خود فعالیت کنند.

آنها نیز پس از مدتی فعالیت‌های قرآنی در محله را شروع کردند و کار به جایی رسید که دیگر برای برگزاری کلاس‌های قرآنی نیازی به حضور ما نبود و افراد خودشان کار را پیش می‌بردند.

 در ادامه سعی کردیم همانطور که تفکر حرکت عمومی به وسیله‌ی نشست‌ها و گفتگوها به ما منتقل شده بود، این تفکر را به کنشگران قرآنی نیز منتقل کنیم. به آنها گفتیم اگر شما واقعا دغدغه قرآنی دارید نباید محدود به روستای خود شوید، باید ریشه بزنیم و کل شهرستان را پوشش دهیم و به این صورت برای آنها حس مسئولیت ایجاد کردیم.

سپس برای افرادی که پای کار آمدند نشست‌هایی برگزار و در زمینه‌هایی مثل شناسایی، ارتباط با مردم آنها را توانمند کردیم. در هر محله افراد مختلفی که هر کدام در یک حوزه توانمند بودند، مثلا یک نفر در شناسایی، یک نفر کار میدانی و... را به هم مرتبط نموده و کسی که از همه توانمندتر بود را به عنوان سرحلقه انتخاب کردیم.

این گروه‌های کوچک قرآنی در محلات مختلف تشکیل می‌شد و گسترش می‌یافت و گروه مجازی نیز روز به روز بزرگتر می‌شد و ما نام آن را قاف ( قرآن، آرامش، فلارد)  گذاشتیم. رسانه کمک بسیاری در جذب افراد قرآنی به ما می‌کرد.

به این ترتیب در مدت کوتاهی ۵۰۰ جلسه قرآنی به واسطه‌ی خود مردم در سطح شهر و روستا تشکیل شد که به موازات آن فعالیت‌های بسیاری از جنس قرآن همچون کارهای خیر نیز توسط همین گروه‌ها انجام می‌گیرد. تفکر و مباحث حرکت عمومی باعث شد نیروهای بالقوه از جمله خود من و بقیه دوستان، این‌گونه فعالیت‌های بزرگ و گسترده را که در توان یک نفر و حتی بعضی سازمان‌های دولتی نیست را به وسیله‌ی فعال کردن نیروهای مردمی انجام دهد.

این تجربه متعلق به طرح «قاف (قرآن، آرامش، فلارد)» با 3 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
پیوست‌های تجربه:
طرح قاف-آقای رحمانی
1.6 MB
دریافت فایل
آقای رحمانی
14.5 MB
دریافت فایل
قرآن آرامش فلارد(قاف)
01:39
جشنواره ملی جم آران
طرح قاف
به بیان آقای رحمانی
شهر فلارد
قرآن آرامش فلارد(قاف)
مجری طرح:
تصویر آواتار مجید رحمانی
آقای مجید رحمانی
3 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
بانک اطلاعاتی مجموعه بانک اطلاعاتی مجموعه 1- شناسایی
در خصوص طرح خانه‌های دین و زندگی، ما هیچ‌گونه تبلیغی نداشتیم و ماجرای فعالیت ما صرفا به‌صورت دهان به دهان چرخید و ج...
خانواده و قرآن خانواده و قرآن 1- شناسایی
آقای رحمانی از فعالین قرآنی در راستای شناسایی افراد قرآنی جهت گسترش جلسات خانگی قرآن از تکنیک‌‌های «عملیات‌های کوچک»، «برگزاری دوره آموزشی» و «فضای مجازی» استفاده کرده و این‌گونه بیان می‌کنند:
کلاس‌های آموزش قرآن کلاس‌های آموزش قرآن 4- عملیات
زمانی که مجوز موسسه  قرآنی را داشتم، با اداره ارشاد و سازمان تبلیغات، برای برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن تفاهم‌نامه م...
از جنس قرآن از جنس قرآن 2- اقناع‌سازی
برای ترغیب مربیان و علاقمندان قرآن در جهت گسترش فعالیت‌های قرآنی با آنها صحبت می‌کردم  و می‌گفتم ما نباید محدود به...
پرورش مربی پرورش مربی 5- توانمندسازی
ما برای هر خانه‌ی دین و زندگی نیاز به استاد داشتیم، مربی‌ها عموما از بیرون استان می‌آمدند و بومی نبودند. با دوستان...