تعهد با نقشآفرینی
آقای لیریایی از حلقههای میانی فعال در حوزه کتاب، در راستای ترغیب دانشآموزان به استمرار فعالیت در حوزه کتاب از روش «هویتبخشی به افراد» استفاده کرده و اینگونه بیان میکنند:
ما برای دانش آموزانی که داوطلب فعالیت در حوزه کتاب میشدند از همان ابتدا، نقش تعریف میکردیم و دانشآموزان میتوانستند بر حسب علاقه خود در گروههای مختلف، به فعالیت بپردازند.
برای مثال، گروهی از دانشآموزان به عنوان «سفیر کتاب»، به مدارس، هیئتها و مساجد میرفتند و در حوزه توزیع کتاب مشغول میشدند. گروهی با برگزاری دورههای مجازی به جذب دانش آموزان دیگر به کتاب و کتابخوانی میپرداختند، گروهی به مطالعه و بررسی کتابهای جدید میپرداختند.
دانش آموزان با حضور در این گروهها و مشاهده نتایج کار خود، احساس هویت و اثرگزاری میکردند؛ همین موضوع باعث میشد پای کار بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند.