هویتبخشی با طعم مسئولیت
خانم حافظی از فعالین حلقهی میانی برای اقناع نیروهای مردمی و پای کار آوردن آنها از تکنیک «هویت بخشی به افراد» استفاده کرده و اینگونه بیان میکنند:
در طرح همیار شهید باید بچهها و نیروهای مردمی را پای کار میآوردیم. خب ما این بچهها و اینکه در شهرهای مختلف چه کسانی فعال هستند را میشناختیم و آنها هم به واسطه فعالیتهای مشترکی که انجام داده بودیم، ما را میشناختند و یک اعتماد نسبی نیز ایجاد شده بود.
بچهها بارها در مصاحبههایی که با هم نشست و برخاست داشتیم اذعان داشتند که ما خسته شدیم از اینکه در مراسمات بهعنوان سیاهی لشکر هستیم. اما تفاوت طرح همیار شهید این بود که اینجا بچهها مخاطبین ما نبودند بلکه خودشان کنش واقعی داشتند، به همین علت احساس اثرگذاری میکردند و خودشان را یک شخصیت مثمر ثمر میدیدند.
نکته جالب دیگر اینکه طبق تجارب ما زمانی که شما به شهرستان میروید، دیگر انواع اقسام سازمانها مثل ارشاد، سازمان تبلیغات و برنامههای مختلف سپاه و بسیج نیست. بلکه بچهها عموما درگیر بسیج هستند و اقناع ایشان برای کار جدید به مراتب آسانتر است و مهم این است که به این بچهها نقش سپرده شود و ارتباط دوطرفه باشد.