شبکه‌ی درآمدزایی
4- عملیات

شبکه‌ی درآمدزایی

خانم مرادیان از حلقه‌های میانی فعال، در توضیح فعالیت‌های خود در شاخه‌ «عملیات» این‌گونه بیان می‌کنند:

بخشی از نیاز مالی بیت‌الزهرا‌ها هم به‌خاطر اختیاری که به آن‌ها داد‌ه‌ایم، توسط خودشان تامین می‌شود. ما برای اینکه بیت‌الزهراها برای خانم‌ها جذابیت داشته باشند و از یک‌نواختی در بیایند، این اختیار را داده‌ایم که هر بیت‌الزهرا(س) می‌تواند ابتکار عمل‌هایی با ویژگی خاص خودش و مطابق با بوم همان منطقه داشته باشد.

یکی از این ابتکارات این است که افراد محصولات خانگی خودشان اعم از خیاشور، ترشیجات، پادری، دستگیره‌ و حتی غذاهایی مثل فلافل را در جلسه‌ها می‌فروشند و درصدی از درآمدشان را هم برای هزینه پذیرایی جلسه‌ها کنار می‌گذارند و یا نیازهایی مثل ماژیک و کاغذ و خودکار را از این محل تامین می‌کنند.

اینگونه، هم خانم‌ها درآمدی دارند و هم مسائل مالی بیت‌الزهرا(س) توسط اعضای خودش حل شود. بعدها با تاسیس فروشگاه ملزومات عفاف و حجاب، به یک منبع پایدار درآمد رسیده‌ایم که از این طریق بخشی از نیازهای ذکر شده را پوشش می‌دهیم.

هم چنین از شبکه بیت‌الزهرا(س) برای درآمدزایی اعضا استفاده کردیم. این فعالیت به این صورت است که هر خانمی که محصولی دارد، می‌تواند بیاورد و به مخاطبین دیگر عرضه کند. اکثر مردم اینجا کشاورز هستند؛ در روستا کنجد، برنج،‌ سبزی خوردن و ... می‌کارند و محصولشان را به شهر می‌آورند و می‌فروشند. به آن‌ها گفتیم  که می‌توانید در جلسه‌های ما محصولتان را بفروشید. 

در فضای مجازی، گروهی به نام «بازار جمعه» ایجاد کرده‌ایم که بچه‌ها محصولاتشان را با توضیحات و ارائه قیمت، برای فروش می‌گذارند. به همه گروه‌هایی که با ما در ارتباط هستند نیز پیام می‌دهیم که این محصولات را از بازار خرید نکنید؛ بچه‌ها دارند و می‌توانید از آن‌ها تهیه نمایید. بعد سفارش می‌دهند و درب منزل تحویل می‌گیرند. دایره مشتریان هم به مخاطبین بیت‌الزهرا(س) محدود نمی‌شود؛ مثلاً خانمی کارمند بانک و از اعضای بیت هم هست؛ وقتی ما پیام مربوط به عرضه محصولات را در گروه می‌گذاریم، ایشان همان پیام را در گروه همکاران بانکی خودش به اشتراک می‌گذارد و اینگونه تعداد مشتری‌ها خیلی بیشتر می‌شود. 

تمام فروشندگان ما هم خانم‌های خانه‌دار هستند و قیمت محصولاتشان هم پایین‌تر از سطح شهر می‌باشد. دیگر مخاطبین به این شناخت رسیده‌اید که فلان خانم، فلان محصول را دارد و او را می‌شناسند. درآمد هم برای فروشندگان ما، درآمد خیلی خوبی است؛ چون دیگر کرایه مغازه و مالیات ندارند و مشتری‌هایشان هم کم نیست. 

این تجربه متعلق به طرح «بیت‌الزهرا(س)» با 9 تجربه ثبت‌شده می‌باشد.
مشاهده طرح
مجری طرح:
تصویر آواتار مرادیان
خانم مرادیان
24 تجربه
شاید این تجربه‌ها هم به کارتان بیاید:
از مشکلات تا صادرات از مشکلات تا صادرات 4- عملیات
اواسط سال ۹۸ در تعاملاتی که با رابط‌های خانه‌های دین و زندگی پیدا کردم، متوجه اوضاع ضعیف مالی خیلی از آنها شدم. این...
آسیاب کننده زباله آسیاب کننده زباله 4- عملیات
یکی از آقایان به نام آقای مقدسی دستگاهی ساخت که با آن زباله‌ها را آسیاب می‌کرد و از مردم خواست که زباله‌هایشان را ت...
هر خانه یک گلخانه هر خانه یک گلخانه 4- عملیات
پس از راه‌اندازی و گسترش گلخانه‌های لیموترش به این فکر افتادم که خانم‌های خانه‌دار در روستای خرماکلا وقت آزاد زیادی...
همه پای کار مردم همه پای کار مردم 2- اقناع‌سازی
برای گسترش گلخانه‌های لیموترش و در جهت تشویق جوانان به راه‌اندازی گلخانه، هزار متر زمین برای چهل نفر از آنان که جوی...
گلخانه لیموترش گلخانه لیموترش 4- عملیات
از سال‌ها پیش در مجموعه فرهنگی روستا در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی بودم اما در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات اقتص...